Área de Concentração: 41134
Concentration area: 41134
Criação: 02/09/2021
Creation: 02/09/2021
Ativação: 02/09/2021
Activation: 02/09/2021
Nr. de Créditos: 5
Credits: 5
Carga Horária:
Workload:
Teórica (por semana) |
Theory (weekly) |
Prática (por semana) |
Practice (weekly) |
Estudos (por semana) |
Study (weekly) |
Duração | Duration | Total | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | 3 | 3 | 5 semanas | 5 weeks | 75 horas | 75 hours |
Docentes Responsáveis:
Professors:
Vania Regina Pivello
Cinthia Aguirre Brasileiro
Alessandra Rocha Kortz
Objetivos:
O objetivo dessa disciplina é fornecer conceitos básicos sobre espécies com comportamento invasor e os processos de invasão biológica, assim como alertar sobre os impactos potenciais das invasões biológicas nos ambientes natural e antrópico, informar sobre formas de prevenção e manejo e principal legislação sobre o assunto.
Objectives:
The purpose of this course is to provide basic concepts about species with invasive behavior and biological invasion processes, as well as to inform about the potential impacts of the biological invasion process on the natural and man-made environment, the main legislation, and the appropriate forms of prevention and management for each situation.
Justificativa:
As invasões biológicas constituem uma das principais causas de degradação de ambientes e perda de biodiversidade, também trazendo serias consequências à economia, segurança alimentar, atividades de turismo, dentre outras. É uma ciência de desenvolvimento relativamente recente, porém substancial. No Brasil, ainda há muita desinformação sobre o assunto e poucos cursos. Assim, esta disciplina virá preencher uma importante lacuna de conhecimento dos estudantes em Ecologia e outros cursos.
Rationale:
Biological invasion is one of the main causes of environmental degradation and loss of biodiversity, also with serious consequences for the economy, food security, tourism activities, among others. This science has a relatively recent development, but substantial. In Brazil, there is still a lot of misinformation on the subject and few courses. Thus, this course will fill an important gap for students in Ecology and other disciplines.
Conteúdo:
1. Apresentação do curso; Definições e nomenclatura 2. Histórico 3. O processo de invasão: detecção e impactos Exercício: avaliação da riqueza de espécies em áreas invadidas e não-invadidas Seminários: impactos na biodiversidade, serviços ecossistêmicos, agricultura, pesca, saúde humana, turismo 4. Hipóteses para invasividade/ invasibilidade Seminários: hipóteses 5. Geografia e escalas das invasões Exercício: dispersão 6. Evolução e coevolução 7. Mudanças climáticas globais X invasões 8. Bases de dados, Legislação, Manejo e estudos de caso 9. Apresentação do projeto final
Content:
1. Presentation of the course; definitions and nomenclature 2. History: from Darwin to present days 3. The invasion process: detection and impacts Exercise: assessment of species richness in invaded and non-invaded areas Seminars: impacts on biodiversity, ecosystem services, agriculture, fisheries, tourism 4. Hypotheses for invasiveness / invasibility Seminars: hypotheses 5. Geography and scales of invasions Exercise: species dispersion 6. Evolution and coevolution 7. Global climate change vs. invasions 8. Databases, Legislation, Management and case studies 9. Presentation of the final project
Forma de Avaliação:
Vide observação
Type of Assessment:
See the observation
Observação:
Formato do curso em ambiente virtual: 1- 100% das atividades desenvolvidas com toda a classe (aulas, exercícios em “classe”, apresentação de seminários) serão no formato não-presencial. Não haverá necessidade da presença de alunos e docentes na Universidade. A preparação das tarefas a serem desenvolvidas em grupos de 2-3 alunos (ex.: seminários) deverá ocorrer da maneira escolhida pelos próprios grupos de alunos. A interação entre professores e alunos ocorrerá nos períodos de aula e, se necessário, esclarecimentos por e-mail. 2- Durante as 4 horas e meia de aulas diárias, atividades síncronas ocorrerão por períodos seguidos de 1 a 1:30 horas, com intervalos de 10 minutos entre os períodos. 3- As aulas serão síncronas, havendo disponibilização posterior da aula gravada. O material da disciplina (pdf das aulas, textos de apoio e de leitura obrigatória, gravações) ficará disponível no Moodle Stoa. 4- A principio, a plataforma usada para as aulas será o Google Meet, disponível a todos os membros da USP. Se necessário o uso de outra plataforma para alguma atividade especifica, será escolhida uma de acesso gratuito. 5- A frequência em aulas será verificada pela presença efetiva dos alunos em aula, verificada em tela. Portanto, é necessário que os alunos tenham acesso à câmera e microfone. PS. No formato de aulas remotas, é necessário acesso à câmera e microfone. Preferencialmente, assistir as aulas em computador. CRITÉRIOS DE AVALIAÇÃO: Estratégias: a) Resolução de exercícios b) Preparação e apresentação de seminários c) Desenvolvimento e apresentação de projeto final Nota final = 0.1a + 0.3b + 0.6c
Notes/Remarks:
Course format in virtual environment: 1- 100% of the activities developed with the group of students (classes, exercises in "class", presentation of seminars) will be in the virtual format. Teachers and students won’t need to be at the University. The students will choose the manner and environments where they will pepare seminars, exercises and the final project. The interaction between teachers and students will take place during class periods and, if necessary, by e-mail. 2- In the 4 ½ hours of daily classes, synchronous activities will take place for 1 to 1:30 h periods and 10-minute intervals between periods. 3- Classes will be synchronous, with recorded class available. All the course material (pdf of the classes, supporting texts and mandatory reading, recordings) will be available at Moodle Stoa. 4- In principle, the platform used for classes will be Google Meet. If necessary for any specific activity another free access platform will be used. 5- Frequency in classes will be verified by the effective presence of students verified on the screen. Therefore, it is necessary that students have access to camera and microphone. PS. Access to camera and microphone is required In the remote classes. We students to preferably attend classes on a computer. Evaluation strategies: a) Exercises resolution b) Preparation and presentation of seminars c) Development and presentation of a final project Final grade = 0.1a + 0.3b + 0.6c
Bibliografia:
Blackburn TM, Pyšek P, Bacher S, et al (2011) A proposed unified framework for biological invasions. Trends Ecol Evol 26:333–9. https://doi.org/10.1016/j.tree.2011.03.023 Catford J a., Jansson R, Nilsson C (2009) Reducing redundancy in invasion ecology by integrating hypotheses into a single theoretical framework. Divers Distrib 15:22–40. https://doi.org/10.1111/j.1472-4642.2008.00521.x Foxcroft LC, Pyšek P, Richardson DM, et al (2017) Plant invasion science in protected areas: progress and priorities. Biol Invasions 19:1353–1378. https://doi.org/10.1007/s10530-016-1367-z Jaksic, F.M.; Castro, S.A, 2021. Biological Invasions in the South American Anthropocene: Global Causes and Local Impacts. Springer Nature Switzerland. Pivello VR, Vieira MV, Grombone-Guaratini MT, Silva Matos DM (2018) Thinking about super-dominant populations of native species – Examples from Brazil. Perspect Ecol Conserv 16:74–82. https://doi.org/10.1016/j.pecon.2018.04.001 Simberloff D, Martin J-L, Genovesi P, et al (2013) Impacts of biological invasions: what’s what and the way forward. Trends Ecol Evol 28:58–66. https://doi.org/10.1016/j.tree.2012.07.013 Spatz DR, Zilliacus KM, Holmes ND, et al (2017) Globally threatened vertebrates on islands with invasive species. Sci Adv 3:. https://doi.org/10.1126/sciadv.1603080 Traveset A, Richardson DM (2020) Plant invasions: the role of biotic interactions - an overview. In: Plant invasions: the role of biotic interactions. CABI, pp 1–25
Bibliography:
Blackburn TM, Pyšek P, Bacher S, et al (2011) A proposed unified framework for biological invasions. Trends Ecol Evol 26:333–9. https://doi.org/10.1016/j.tree.2011.03.023 Catford J a., Jansson R, Nilsson C (2009) Reducing redundancy in invasion ecology by integrating hypotheses into a single theoretical framework. Divers Distrib 15:22–40. https://doi.org/10.1111/j.1472-4642.2008.00521.x Foxcroft LC, Pyšek P, Richardson DM, et al (2017) Plant invasion science in protected areas: progress and priorities. Biol Invasions 19:1353–1378. https://doi.org/10.1007/s10530-016-1367-z Jaksic, F.M.; Castro, S.A, 2021. Biological Invasions in the South American Anthropocene: Global Causes and Local Impacts. Springer Nature Switzerland. Pivello VR, Vieira MV, Grombone-Guaratini MT, Silva Matos DM (2018) Thinking about super-dominant populations of native species – Examples from Brazil. Perspect Ecol Conserv 16:74–82. https://doi.org/10.1016/j.pecon.2018.04.001 Simberloff D, Martin J-L, Genovesi P, et al (2013) Impacts of biological invasions: what’s what and the way forward. Trends Ecol Evol 28:58–66. https://doi.org/10.1016/j.tree.2012.07.013 Spatz DR, Zilliacus KM, Holmes ND, et al (2017) Globally threatened vertebrates on islands with invasive species. Sci Adv 3:. https://doi.org/10.1126/sciadv.1603080 Traveset A, Richardson DM (2020) Plant invasions: the role of biotic interactions - an overview. In: Plant invasions: the role of biotic interactions. CABI, pp 1–25
Tipo de oferecimento da disciplina:
Não-Presencial
Class type:
Não-Presencial