Disciplina Discipline BIE5795
História Natural

Natural history

Área de Concentração: 41134

Concentration area: 41134

Criação: 14/09/2023

Creation: 14/09/2023

Ativação: 14/09/2023

Activation: 14/09/2023

Nr. de Créditos: 4

Credits: 4

Carga Horária:

Workload:

Teórica

(por semana)

Theory

(weekly)

Prática

(por semana)

Practice

(weekly)

Estudos

(por semana)

Study

(weekly)

Duração Duration Total Total
10 15 5 2 semanas 2 weeks 60 horas 60 hours

Docentes Responsáveis:

Professors:

Ricardo Jannini Sawaya

Paulo Takeo Sano

Marcio Roberto Costa Martins

Filipe Alexandre Cabreirinha Serrano

Objetivos:

Serão mostradas as diversas possibilidades do uso de informações de história natural em estudos de ecologia (de populações, comunidades, ecossistemas, macroecologia), evolução, biogeografia e conservação. Apresentaremos e colocaremos em prática, em campo e no laboratório, as principais metodologias para a obtenção de dados de história natural.

Objectives:

We will show several possibilities of the use of natural history information in studies on ecology (population, community, ecosystem, macroecology), evolution, biogeography, and conservation. We will also show and put in practice, in the lab and in the field, the main techniques used to obtain natural history data.

Justificativa:

Informações básicas sobre a biologia dos organismos são essenciais para estudos em Ecologia, Evolução e Conservação.

Rationale:

Basic information on the biology of organisms are essential in studies in Ecology, Evolution, and Conservation.

Conteúdo:

1. História da história natural. 2. História natural em estudos de ecologia. 3. História natural em estudos de evolução. 4. História natural em estudos de biogeografia. 5. História natural em conservação. 6. Fontes e qualidade de dados de história natural. Descrição de observações de história natural.

Content:

1. A history of natural history. 2. Natural history in ecological studies. 3. Natural history in evolutionary studies. 4. Natural history in biogeographical studies. 5. Natural history in conservation. 6. Sources and quality of natural history data. 7. Description of natural history observations.

Forma de Avaliação:

(a) participação dos alunos nas atividades da disciplina; (b) redação de nota de história natural; (c) avaliação de caderno de campo com observações de história natural obtidas durante as atividades de campo.

Type of Assessment:

(a) participation in the course activities; (b) writing of a scientific natural history note; (c) field notebook evaluation with natural history notes obtained during field activities.

Observação:

Será oferecido um máximo de 20 vagas. Parte da disciplina (8 dias) será oferecida em campo e incluirá caminhadas diárias de pelo menos 2 horas.

Notes/Remarks:

Up to 20 students will be selected. Part of the course (8 days) will be carried out in the field, including at least 2 hours of walking every day.

Bibliografia:

Anderson, J. G. T. 2017. Why Ecology Needs Natural History. American Scientist 105:290. DOI: 10.1511/2017.105.5.290 Fleischner, T. L. 2017. Natural history - here and now. Pan European Networks: Science & Technology 25:1-2. Fleischner, T. L. (2019). Historia Naturalis: Inspiring ecology. Journal of Natural History Education and Experience, 14:1-2. Greene, H. W. e J. B. Losos. 1988. Systematics, Natural History, and Conservation: Field Biologists Must Fight a Public-Image Problem. BioScience 38:458-462. Hampton, S. E. e T. A. Wheeler. 2012. Fostering the rebirth of natural history. Biology Letters 8:161-163. McKeon, S., D. Fenolio, R.A. Dreelin, D. Shaw, Z. Kobrinsky, and C. Meyer. 2020. NextGen natural history: New techniques for classical natural history questions. Journal of Natural History Education and Experience 14:6-12. Sunderland, M. E., K. Klitz e K. Yoshihara. 2012. Doing natural history. BioScience 62:824-829. Tewksbury, J. J., J. G. T. Anderson, J. D. Bakker, T. J. Billo, P. W. Dunwiddie, M. J. Groom, S. E. Hampton, S. G. Herman, D. J. Levey, N. J. Machnicki, S. G. Herman, D. J. Levey, N. J. Machnicki, C. Martínez Del Rio, M. E. Power, K. Rowell, A. K. Salomon, L. Stacey, S. C. Trombulak e T. A. Wheeler. 2014. Natural history’s place in science and society. BioScience 64:300-310. Trombulak, S. C. e T. L. Fleischner. 2018. The natural history renaissance continues. Journal of Natural History Education and Experience 12:1-4. Wilson, E. O. 2000. On the Future of Conservation Biology. Conservation Biology 14:1-3. Willson, M. F. e J. J. Armesto. 2006. Is natural history really dead? Toward the rebirth of natural history. Revista Chilena de Historia Natural 79:279-283.

Bibliography:

Anderson, J. G. T. 2017. Why Ecology Needs Natural History. American Scientist 105:290. DOI: 10.1511/2017.105.5.290 Fleischner, T. L. 2017. Natural history - here and now. Pan European Networks: Science & Technology 25:1-2. Fleischner, T. L. (2019). Historia Naturalis: Inspiring ecology. Journal of Natural History Education and Experience, 14:1-2. Greene, H. W. e J. B. Losos. 1988. Systematics, Natural History, and Conservation: Field Biologists Must Fight a Public-Image Problem. BioScience 38:458-462. Hampton, S. E. e T. A. Wheeler. 2012. Fostering the rebirth of natural history. Biology Letters 8:161-163. McKeon, S., D. Fenolio, R.A. Dreelin, D. Shaw, Z. Kobrinsky, and C. Meyer. 2020. NextGen natural history: New techniques for classical natural history questions. Journal of Natural History Education and Experience 14:6-12. Sunderland, M. E., K. Klitz e K. Yoshihara. 2012. Doing natural history. BioScience 62:824-829. Tewksbury, J. J., J. G. T. Anderson, J. D. Bakker, T. J. Billo, P. W. Dunwiddie, M. J. Groom, S. E. Hampton, S. G. Herman, D. J. Levey, N. J. Machnicki, S. G. Herman, D. J. Levey, N. J. Machnicki, C. Martínez Del Rio, M. E. Power, K. Rowell, A. K. Salomon, L. Stacey, S. C. Trombulak e T. A. Wheeler. 2014. Natural history’s place in science and society. BioScience 64:300-310. Trombulak, S. C. e T. L. Fleischner. 2018. The natural history renaissance continues. Journal of Natural History Education and Experience 12:1-4. Wilson, E. O. 2000. On the Future of Conservation Biology. Conservation Biology 14:1-3. Willson, M. F. e J. J. Armesto. 2006. Is natural history really dead? Toward the rebirth of natural history. Revista Chilena de Historia Natural 79:279-283.

Tipo de oferecimento da disciplina:

Presencial

Class type:

Presencial