Área de Concentração: 103131
Concentration area: 103131
Criação: 15/02/2022
Creation: 15/02/2022
Ativação: 06/04/2022
Activation: 06/04/2022
Nr. de Créditos: 6
Credits: 6
Carga Horária:
Workload:
Teórica (por semana) |
Theory (weekly) |
Prática (por semana) |
Practice (weekly) |
Estudos (por semana) |
Study (weekly) |
Duração | Duration | Total | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 3 | 2 | 10 semanas | 10 weeks | 90 horas | 90 hours |
Docentes Responsáveis:
Professors:
Maria Cristina Oliveira Bruno
Marília Xavier Cury
Camilo de Mello Vasconcellos
Objetivos:
A) To present the frame of reference of the applied discipline museology and its respective theoretical-methodological vectors, also considering different matrices of thought, approaches and currents, B) To discuss the differences and reciprocities between the theoretical-conceptual perspectives of museology and the empirical reality of the museal field, C) Indicate the limits and reciprocities between museology and museography, D) To problematize the issues related to interdisciplinary work methodologies focused on the operative chain of safeguard and communication procedures of the museal field. A) Apresentar o quadro referencial da disciplina aplicada museologia e seus respectivos vetores teórico-metodológicos, considerando também diferentes matrizes de pensamento, enfoques e correntes, B) Discutir as diferenças e reciprocidades entre as perspectivas teórico-conceitual da museologia e a realidade empírica do campo museal, C) Indicar os limites e reciprocidades entre museologia e museografia, D) Problematizar as questões referentes às metodologias de trabalho interdisciplinar voltadas para a cadeia operatória dos procedimentos de salvaguarda e comunicação do campo museal.
Objectives:
A) To present the frame of reference of the applied discipline museology and its respective theoretical-methodological vectors, also considering different matrices of thought, approaches and currents, B) To discuss the differences and reciprocities between the theoretical-conceptual perspectives of museology and the empirical reality of the museal field, C) Indicate the limits and reciprocities between museology and museography, D) To problematize the issues related to interdisciplinary work methodologies focused on the operative chain of safeguard and communication procedures of the museal field.
Justificativa:
No âmbito de um Programa de Mestrado dedicado à Museologia é fundamental a abordagem sobre os principais vetores teórico-metodológicos que organizam o seu quadro referencial e explicitam a sua dimensão aplicada, no que tange à curadoria e cadeia operatória de procedimentos museológicos, compreendendo a pesquisa, salvaguarda (conservação e documentação) e comunicação (exposição e ação educativo-cultural). Da mesma forma, é relevante contextualizar esses vetores em relação às epistemologias históricas do colecionismo e dos museus que sustentam as bases do pensamento museológico e buscam a compreensão sobre os caminhos contemporâneos que possam aprimorar a qualidade dos processos museológicos.
Rationale:
Within the framework of a Master's Program dedicated to Museology, it is essential to approach the main theoretical and methodological vectors that organize their frame of reference and explain their applied dimension, with regard to the curatorship and operative chain of museological procedures, including research, safeguarding (conservation and documentation) and communication (exhibition and educational-cultural action). Likewise, it is relevant to contextualize these vectors in relation to the historical epistemologies of collectionism and museums that support the bases of museological thinking and seek understanding about contemporary paths that can improve the quality of museological processes.
Conteúdo:
1) Museologia: princípios teórico-metodológicos, campos de ação e quadro referencial da disciplina. 2) Museu, Museologia e as funções do museu. 3) As bases do pensamento museológico. 4) Principais tendências do pensamento museológico: contrapontos entre tradições e rupturas teórico-metodológicas. 5) Museologia e Museus no Brasil: dos primeiros olhares interpretativos às apropriações preservacionistas. 6) Museologia e Museografia: limites e reciprocidades na gestão museológica. 7) Pesquisa, Salvaguarda e Comunicação: princípios interdisciplinares da cadeia operatória curatorial dos museus. 8) Políticas públicas, legislação e normativa do campo dos museus no Brasil. 9) A organização do campo museal no Brasil. 10) Museologia, patrimônio, identidade e memória.
Content:
1) Museology: theoretical-methodological principles, fields of action and frame of reference of the discipline. 2) Museum, Museology and the functions of the museum. 3) The bases of museological thinking. 4) Main trends of museological thinking: counterpoints between traditions and theoretical-methodological ruptures. 5) Museology and Museums in Brazil: from the first interpretative views to preservationist appropriations. 6) Museology and Museography: limits and reciprocity in museum management. 7) Research, Safeguarding and Communication: interdisciplinary principles of the curatorial operative chain of museums. 8) Public policies, legislation and regulations of the field of museums in Brazil. 9) The organization of the museal field in Brazil. 10) Museology, heritage, identity and memory.
Forma de Avaliação:
A avaliação será realizada a cada aula, acompanhando-se o desenvolvimento do aluno por intermédio dos seminários e leituras obrigatórias de cada tema abordado, disponibilizados em plataformas virtuais. Cada aluno deverá participar de um seminário, pelo menos, e encaminhar reflexões parciais sobre as leituras obrigatórias, finalizando o processo de avaliação com a entrega de trabalho final, relativo ao conjunto de leituras obrigatórias às quais o aluno deverá acrescentar suas considerações, tendo em vista o projeto de pesquisa em que está envolvido para a obtenção de título acadêmico. O resulta
Type of Assessment:
The evaluation will be carried out at each class, following the student's development through the seminars and mandatory readings of each theme addressed, made available on virtual platforms. Each student must attend a seminar at least and forward partial reflections on the mandatory readings, ending the evaluation process with the delivery of final work, relating to the set of mandatory readings to which the student should add his/her considerations, in view of the research project in which he is involved in obtaining an academic title. The final result will be the sum of participation in cla
Observação:
1. Disciplina aplicada ao programa de mestrado e doutodado. 2. Em função das orientações e regramentos da USP a disciplina poderá ser remota.
Notes/Remarks:
1. Discipline applies the master and doctoral programs. 2. Depending on USP’s guidelines and rules, classes may be remote.
Bibliografia:
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Tipo de oferecimento da disciplina:
Presencial
Class type:
Presencial