Disciplina Discipline RMS5785
Princípios e Estrutura da Revisão Sistemática

Principles and Structure of Systematic Review

Área de Concentração: 17139

Concentration area: 17139

Criação: 05/07/2022

Creation: 05/07/2022

Ativação: 05/07/2022

Activation: 05/07/2022

Nr. de Créditos: 3

Credits: 3

Carga Horária:

Workload:

Teórica

(por semana)

Theory

(weekly)

Prática

(por semana)

Practice

(weekly)

Estudos

(por semana)

Study

(weekly)

Duração Duration Total Total
5 2 2 5 semanas 5 weeks 45 horas 45 hours

Docentes Responsáveis:

Professors:

Vicky Nogueira Pileggi

Giordana Campos Braga

Objetivos:

Apresentar ao aluno de pós-graduação o princípio e redação de um protocolo de revisão sistemática, abordando a metodologia básica para a construção de uma revisão sistemática.

Objectives:

To present to the graduate student the principle and writing of a systematic review protocol, approaching the basic methodology for the construction of a systematic review.

Justificativa:

A demanda por qualidade na assistência à saúde, combinada com a necessidade de uso racional de recursos empregados na gestão da saúde tem contribuído para a implementação de condutas baseadas em evidências científicas. Neste sentido, as revisões sistemáticas surgem como ferramenta estratégica na consolidação das evidências científicas a fim de nortear a prática clínica. Essas revisões são desenhadas para ser metódicas, explícitas e passíveis de reprodução, além de auxiliar no desenvolvimento de projetos de pesquisa e indicar novos rumos para futuras investigações. A elaboração de uma revisão sistemática engloba desde a elaboração da pergunta de pesquisa clínica e busca de evidências até a análise sistematizada dos resultados encontrados, com o objetivo de definir as melhores condutas e recomendações que darão suporte a prática clínica. Entender o processo metodológico da revisão sistemática possibilitará ao pós-graduando compreender como realizar uma proposta/protocolo de revisão sistemática e ter ferramentas para participar de uma revisão.

Rationale:

The demand for quality in health care, combined with the need for rational use of resources used in health management, has contributed to the implementation of conducts based on scientific evidence. In this sense, systematic reviews emerge as a strategic tool in the consolidation of scientific evidence in order to guide clinical practice. These reviews are designed to be methodical, explicit, and reproducible, in addition to assisting in the development of research projects and indicating new directions for future investigations. The elaboration of a systematic review ranges from the elaboration of the clinical research question and the search for evidence to the systematic analysis of the results found, with the objective of defining the best conducts and recommendations that will support clinical practice. Understanding the methodological process of the systematic review will enable the graduate student to understand how to carry out a systematic review proposal/protocol and have tools to participate in a review.

Conteúdo:

1) Medicina Baseada em Evidências (teórica). 2) Princípios da revisão sistemática (teórica). 3) Formulação da pergunta de pesquisa (teórica e prática). 4) Busca de evidências em bases de dados (teórica e prática). 5) Uso do PRISMA para desenvolver uma revisão sistemática (teórica). 6) GRADE– avaliação da qualidade da evidência (teórica) 7) Protocolo de pesquisa (teórica e prática). 8) Critérios de inclusão e exclusão dos estudos – arquivo para extração de dados (teórica) 9) CONSORT/MOOSE (teórica) – ferramentas para redigir uma revisão sistemática 10)GRADE-CERQual (teórica) – ferramentas para redigir uma síntese de evidência qualitativa 11) Ferramentas para análise de estudos (teórica)

Content:

1) Evidence-Based Medicine (theoretical). 2) Principles of systematic review (theoretical). 3) Formulation of the research question (theoretical and practical). 4) Search for evidence in databases (theoretical and practical). 5) Use of PRISMA to develop a systematic review (theoretical). 6) GRADE – assessment of the quality of evidence (theoretical) 7) Research protocol (theoretical and practical). 8) Criteria for inclusion and exclusion of studies - file for data extraction (theoretical) 9) CONSORT/MOOSE (theoretical) – tools for writing a systematic review 10)GRADE-CERQual (theoretical) – tools for writing a synthesis of qualitative evidence 11) Tools for study analysis (theoretical)

Forma de Avaliação:

Nota mínima de 6,0 (vide observações).

Type of Assessment:

Minimum grade of 6.0 (see notes).

Observação:

Cada aluno será avaliado pela participação ativa nas aulas teóricas, desempenho nas aulas práticas e pelo protocolo de revisão sistemática elaborado ao final do curso. Número mínimo e máximo de alunos na disciplina: 4 e 20. Pré-requisito: ter notebook para a disciplina Baixar os programas com links abaixo: Rev Man, GRADE http://tech.cochrane.org/revman/download http://tech.cochrane.org/revman/other-resources/gradepro/download

Notes/Remarks:

Each student will be evaluated by active participation in theoretical classes, performance in practical classes and by the systematic review protocol developed at the end of the course. Minimum and maximum number of students in the course: 4 and 20. Prerequisite: have a notebook for the course Download the programs with the links below: Rev Man, GRADE http://tech.cochrane.org/revman/download http://tech.cochrane.org/revman/other-resources/gradepro/download

Bibliografia:

1) Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. training.cochrane.org/handbook 2) www.prisma-statement.org/ 3) Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA*. Epidemiol. Serv. Saúde,Brasília, 24(2): abr-jun 2015. www.scielo.br/pdf/ress/v24n2/2237-9622-ress-24-02-00335.pdf 4) Ministério da Saúde -Diretrizes metodológicas para realização de revisão sistemática com estudos randomizados. bvsms.saude.gov.br/bvs/.../diretrizes_metodologicas_elaboracao_sistematica.pdf 5) Ministério da Saúde - Diretrizes metodológicas: Elaboração de revisão sistemática e metanálise de estudos observacionais comparativos de fatores de risco e prognóstico 6) Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/viewFile/41542/28358 7) Avaliação utilizando GRADE. bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_metodologicas_sistema_grade.pdf 8) Shea BJ, Reeves BC, Wells G, Thuku M, Hamel C, Moran J, Moher D, Tugwell P, Welch V, Kristjansson E, Henry DA. AMSTAR 2: a critical appraisal tool for systematic reviews that include randomised or non-randomised studies of healthcare interventions, or both. BMJ. 2017 Sep 21;358:j4008 9) Shea BJ, Grimshaw JM, Wells GA, Boers M, Andersson N, Hamel C, Porter AC, Tugwell P, Moher D, Bouter LM. Development of AMSTAR: a measurement tool to assess the methodological quality of systematic reviews. BMC Med Res Methodol. 2007 Feb 15; 7:10. PMID: 17302989. 10) Shea BJ, Bouter LM, Peterson J, Boers M, Andersson N, Ortiz Z, Ramsay T, Bai A, Shukla VK, Grimshaw JM. External Validation of a Measurement Tool to Assess Systematic Reviews (AMSTAR). PLoS ONE. 2007; 2(12): e1350. PMCID: PMC2131785 10) ANDREA C. TRICCO ETIENNE V. LANGLOIS SHARON E. STRAUS. Rapid reviews to strengthen health policy and systems: a practical guide. WHO, 2017. 11) Lewin S, Glenton C. Are we entering a new era for qualitative research? Using qualitative evidence to support guidance and guideline development by the World Health Organization. International Journal for Equity in Health. 2018. 17:126. 12) Lewin S, Glenton C. Using evidence synthesis in the development of health systems guidance. In: Langlois EV, Daniels K, Akl EA. Evidence synthesis for health policy and systems: a methods guide. Geneva, Switzerland: Alliance for Health Policy and Systems Research. 2018: 142-152. 13) Langlois E, Tunçalp Ӧ, Norris SL, Askew I, Ghaffar A. Qualitative evidence to improve guidelines and health decision-making. Bulletin of the World Health Organization 2018;96:79-79A.

Bibliography:

1) Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. training.cochrane.org/handbook 2) www.prisma-statement.org/ 3) Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA*. Epidemiol. Serv. Saúde,Brasília, 24(2): abr-jun 2015. www.scielo.br/pdf/ress/v24n2/2237-9622-ress-24-02-00335.pdf 4) Ministério da Saúde -Diretrizes metodológicas para realização de revisão sistemática com estudos randomizados. bvsms.saude.gov.br/bvs/.../diretrizes_metodologicas_elaboracao_sistematica.pdf 5) Ministério da Saúde - Diretrizes metodológicas: Elaboração de revisão sistemática e metanálise de estudos observacionais comparativos de fatores de risco e prognóstico 6) Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/viewFile/41542/28358 7) Avaliação utilizando GRADE. bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_metodologicas_sistema_grade.pdf 8) Shea BJ, Reeves BC, Wells G, Thuku M, Hamel C, Moran J, Moher D, Tugwell P, Welch V, Kristjansson E, Henry DA. AMSTAR 2: a critical appraisal tool for systematic reviews that include randomised or non-randomised studies of healthcare interventions, or both. BMJ. 2017 Sep 21;358:j4008 9) Shea BJ, Grimshaw JM, Wells GA, Boers M, Andersson N, Hamel C, Porter AC, Tugwell P, Moher D, Bouter LM. Development of AMSTAR: a measurement tool to assess the methodological quality of systematic reviews. BMC Med Res Methodol. 2007 Feb 15; 7:10. PMID: 17302989. 10) Shea BJ, Bouter LM, Peterson J, Boers M, Andersson N, Ortiz Z, Ramsay T, Bai A, Shukla VK, Grimshaw JM. External Validation of a Measurement Tool to Assess Systematic Reviews (AMSTAR). PLoS ONE. 2007; 2(12): e1350. PMCID: PMC2131785 10) ANDREA C. TRICCO ETIENNE V. LANGLOIS SHARON E. STRAUS. Rapid reviews to strengthen health policy and systems: a practical guide. WHO, 2017. 11) Lewin S, Glenton C. Are we entering a new era for qualitative research? Using qualitative evidence to support guidance and guideline development by the World Health Organization. International Journal for Equity in Health. 2018. 17:126. 12) Lewin S, Glenton C. Using evidence synthesis in the development of health systems guidance. In: Langlois EV, Daniels K, Akl EA. Evidence synthesis for health policy and systems: a methods guide. Geneva, Switzerland: Alliance for Health Policy and Systems Research. 2018: 142-152. 13) Langlois E, Tunçalp Ӧ, Norris SL, Askew I, Ghaffar A. Qualitative evidence to improve guidelines and health decision-making. Bulletin of the World Health Organization 2018;96:79-79A.

Idiomas ministrados:

Português

Languages taught:

Portuguese

Tipo de oferecimento da disciplina:

Presencial

Class type:

Presencial