Disciplina Discipline SEP5819
Modelagem de Redes Colaborativas Dinâmicas

Dynamic Collaborative Networks Modeling

Área de Concentração: 18156

Concentration area: 18156

Criação: 29/06/2023

Creation: 29/06/2023

Ativação: 29/06/2023

Activation: 29/06/2023

Nr. de Créditos: 8

Credits: 8

Carga Horária:

Workload:

Teórica

(por semana)

Theory

(weekly)

Prática

(por semana)

Practice

(weekly)

Estudos

(por semana)

Study

(weekly)

Duração Duration Total Total
2 2 11 8 semanas 8 weeks 120 horas 120 hours

Docente Responsável:

Professor:

Fabio Muller Guerrini

Objetivos:

Compreender, aplicar e analisar a modelagem de empresas no contexto de redes colaborativas dinâmicas.

Objectives:

To understand, to apply and to analyze business modeling in the context of dynamic collaborative networks.

Justificativa:

As empresas têm buscado adquirir recursos, capacidades e competências que dependem do estabelecimento de elos cooperativos com outras empresas para o processo de transferência de inovação. Há pesquisas em andamento para modelar, construir e testar redes entre empresas autônomas que compartilham informações de manufatura e recursos. Para tanto, surgiram arquiteturas e modelos de referência para atender aos padrões dinâmicos de competição, com diferentes enfoques que definem as redes dinâmicas. As redes dinâmicas são redes temporárias, características de mercados com alta incerteza e de produtos de alta complexidade.

Rationale:

Companies have sought to acquire resources, capabilities and competencies that depend on establishing cooperative links with other companies for the innovation transfer process. Research is underway to model, build, and test networks between standalone companies that share manufacturing information and resources. To this end, reference architectures and models have emerged to meet dynamic competition standards, with different approaches that define dynamic networks. Dynamic networks are temporary networks, characteristic of highly uncertain markets and highly complex products.

Conteúdo:

Módulo 1 – Fundamentos Redes colaborativas como uma disciplina científica Modelagem de empresas: conceitos, requisitos e abordagens Modelagem de empresas no contexto de redes colaborativas dinâmicas Módulo 2 – Princípios e mecanismos de redes dinâmicas Virtualidade: Ambiente de Criação Virtual (VBE), Organização Virtual (VO), Empresa Virtual (VE), Time virtual (VT), Comunidade de Virtual de Profissionais (PVC) Auto-organização: Redes de inovação auto organizadas Agilidade: Gestão ágil, Empresa virtual ágil Gestão colaborativa: Cadeias de suprimentos dinâmicas Módulo 3 – Desafios Transformação digital no contexto das redes colaborativas Empresas S^3: caracterização do princípio de colaboração

Content:

Module 1 - Fundamentals Collaborative networks as a scientific discipline Enterprise Modeling: Concepts, Requirements and Approaches Enterprise Modeling in the Context of Dynamic Collaborative Networks Module 2 - Principles and Mechanisms of Dynamic Networks Virtuality: Virtual Creation Environment (VBE), Virtual Organization (VO), Virtual Company (VE), Virtual Team (VT), Professional Virtual Community (PVC) Self-Organization: Self-Organized Innovation Networks Agility: Agile Management, Agile Virtual Company Collaborative Management: Dynamic Supply Chains Module 3 - Challenges Digital transformation in the context of collaborative networks Enterprises S3: Characterization of the principle of collaboration

Forma de Avaliação:

Teste de múltipla escolha sobre o tema da aula: 1 ponto Resenha do artigo entregue a cada aula: 1 ponto Entregas parciais do projeto a cada aula: 1 ponto Artigo final da disciplina: 7 pontos.

Type of Assessment:

Multiple choice test on the topic of the lesson: 1 point Review of the paper delivered to each class: 1 point Partial deliveries of the project to each class: 1 point Final paper: 7 points.

Bibliografia:

AFSARMANESH, H.; CAMARINHA-MATOS, L.M.; MSANJILA, S.S. Models, methodologies, and tools supporting establishment and management of Second-generation VBEs. IEE transactions on systems, man and cybernetics – Part C. Apllications and reviews, v.41, n. 5, September, 2011. AHLEMANN, F. Process Model for an empirically grounded reference model construction, chapter IV. In: Fettke, P.; Loos, P. (editors). Reference Modeling for Business Systems Analysis. Hershey, Idea group publishing, 2007. CAMARINHA-MATOS, L.M.; AFSARMANESH, H. Collaborative networks: a new scientific discipline. Journal of Intelligent Manufacturing, 16, 439–452, 2005. CAMARINHA-MATOS, L.M.; AFSARMANESH, H. On reference model for collaborative networked organizations. International Journal of Production Research, 46:9, 2453-2469, 2008. CHESBROUG, H.W.; TEECE, D.J. Organizing for innovation: when virtual is virtuous? Harvard Business Review, august 2002. ESCHENBÄÄCHER,J.; SEIFERT, M.; THOBEN, K-D. Improving distributed innovation processes in virtual organisations through the evaluation of collaboration intensities, International Journal of Production Planning & Control, v. 22, 5-6, 2011, p.473-487. FAYOUMI, A. Ecosystem-inspired enterprise modelling framework for collaborative and networked manufacturing systems. Computers in Industry, 80, 2016, p. 54–68. GUERRINI, F. M.; PELLEGRINOTTI, C.C. Reference model for collaborative management in the automotive industry. International Journal of Production Planning & Control, v. 27, p. 1-15, 2015. GUERRINI, F.M.; ESCRIVÃO FILHO, E.; CAZARINI, E.W.; PÁDUA, S.I.D. Modelagem da Organização: uma visão integrada. Porto Alegre, Bookman, 2014. HOLWEG, M. DISNEY, S.; HOLMSTRÖM, J.; SMÁROS, J. Supply chain collaboration: making sense of the strategy continuum. European Management Journal, v. 23, n. 2, p.170-181, april 2005. KATZI, B.R.; CROWSTON, K. Competency rallying for technical innovation—The case of the Virtuelle Fabrik, Technovation, 28, 2008, pp. 679- 692. LOSS, L.; SERVANE, C. Agile Business Models: an approach to support collaborative networks. International Journal of Production Planning & Control, v. 22, 5-6: Co-innovation, 2011. MAN, A.; LUVISON,D. Collaborative business models: Aligning and operationalizing alliances. Business Horizons, 62, 2019, p.473—482 RYCROFT, R.W.; KASH, D.E. Self-organizing innovation networks: implications for globalization. Technovation, 24, p.187-197, 2004. SANDKUHL, K.; STIRNA, J.; PERSSON, A. and WIßOTZKI, M. Enterprise Modeling: Tackling Business Challenges with the 4EM method. Berlin, Springer, 2014. SILVA, A. L.; GUERRINI, F. M. Self-organized innovation networks from the perspective of complex systems. Journal Of Organizational Change Management, v. 31, p. 968-983, 2018. ULBRICH, S.; TROITZSCH, H.; ANKER, F., PLÜSS, A.; HUBER, C. How teams in networked organisations develop collaborative capability: processes, critical incidents and success factors, International Journal of Production Planning & Control, v.22, 5-6, 2011, p. 488-500. VERNADAT, F. Enterprise modelling in the context of Enterprise Engineering: state of art and outlook. International Journal of Management Engineering, 2, 2, 2014, pp.55-73. WEICHHART, G.; MOLINA, A.; CHEN, D., WHITMAN, L., AND VERNADAT, F. Challenges and Current Developments for Sensing, Smart and Sustainable Enterprise Systems. Computers in Industry 79, 2016; p. 34–46. WEICHHART, G.; STARY, C.; VERNADAT, F. Enterprise modelling for interoperable and knowledge-based enterprises, International Journal of Production Research, 56:8, 2018, p. 2818-2840. ZHANG, D.Z. Towards theory building in agile manufacturing strategies – case studies of an agility taxonomy. International Journal of Production Economics, 131, p.203- 212, 2011.

Bibliography:

AFSARMANESH, H.; CAMARINHA-MATOS, L.M.; MSANJILA, S.S. Models, methodologies, and tools supporting establishment and management of Second-generation VBEs. IEE transactions on systems, man and cybernetics – Part C. Apllications and reviews, v.41, n. 5, September, 2011. AHLEMANN, F. Process Model for an empirically grounded reference model construction, chapter IV. In: Fettke, P.; Loos, P. (editors). Reference Modeling for Business Systems Analysis. Hershey, Idea group publishing, 2007. CAMARINHA-MATOS, L.M.; AFSARMANESH, H. Collaborative networks: a new scientific discipline. Journal of Intelligent Manufacturing, 16, 439–452, 2005. CAMARINHA-MATOS, L.M.; AFSARMANESH, H. On reference model for collaborative networked organizations. International Journal of Production Research, 46:9, 2453-2469, 2008. CHESBROUG, H.W.; TEECE, D.J. Organizing for innovation: when virtual is virtuous? Harvard Business Review, august 2002. ESCHENBÄÄCHER,J.; SEIFERT, M.; THOBEN, K-D. Improving distributed innovation processes in virtual organisations through the evaluation of collaboration intensities, International Journal of Production Planning & Control, v. 22, 5-6, 2011, p.473-487. FAYOUMI, A. Ecosystem-inspired enterprise modelling framework for collaborative and networked manufacturing systems. Computers in Industry, 80, 2016, p. 54–68. GUERRINI, F. M.; PELLEGRINOTTI, C.C. Reference model for collaborative management in the automotive industry. International Journal of Production Planning & Control, v. 27, p. 1-15, 2015. GUERRINI, F.M.; ESCRIVÃO FILHO, E.; CAZARINI, E.W.; PÁDUA, S.I.D. Modelagem da Organização: uma visão integrada. Porto Alegre, Bookman, 2014. HOLWEG, M. DISNEY, S.; HOLMSTRÖM, J.; SMÁROS, J. Supply chain collaboration: making sense of the strategy continuum. European Management Journal, v. 23, n. 2, p.170-181, april 2005. KATZI, B.R.; CROWSTON, K. Competency rallying for technical innovation—The case of the Virtuelle Fabrik, Technovation, 28, 2008, pp. 679- 692. LOSS, L.; SERVANE, C. Agile Business Models: an approach to support collaborative networks. International Journal of Production Planning & Control, v. 22, 5-6: Co-innovation, 2011. MAN, A.; LUVISON,D. Collaborative business models: Aligning and operationalizing alliances. Business Horizons, 62, 2019, p.473—482 RYCROFT, R.W.; KASH, D.E. Self-organizing innovation networks: implications for globalization. Technovation, 24, p.187-197, 2004. SANDKUHL, K.; STIRNA, J.; PERSSON, A. and WIßOTZKI, M. Enterprise Modeling: Tackling Business Challenges with the 4EM method. Berlin, Springer, 2014. SILVA, A. L.; GUERRINI, F. M. Self-organized innovation networks from the perspective of complex systems. Journal Of Organizational Change Management, v. 31, p. 968-983, 2018. ULBRICH, S.; TROITZSCH, H.; ANKER, F., PLÜSS, A.; HUBER, C. How teams in networked organisations develop collaborative capability: processes, critical incidents and success factors, International Journal of Production Planning & Control, v.22, 5-6, 2011, p. 488-500. VERNADAT, F. Enterprise modelling in the context of Enterprise Engineering: state of art and outlook. International Journal of Management Engineering, 2, 2, 2014, pp.55-73. WEICHHART, G.; MOLINA, A.; CHEN, D., WHITMAN, L., AND VERNADAT, F. Challenges and Current Developments for Sensing, Smart and Sustainable Enterprise Systems. Computers in Industry 79, 2016; p. 34–46. WEICHHART, G.; STARY, C.; VERNADAT, F. Enterprise modelling for interoperable and knowledge-based enterprises, International Journal of Production Research, 56:8, 2018, p. 2818-2840. ZHANG, D.Z. Towards theory building in agile manufacturing strategies – case studies of an agility taxonomy. International Journal of Production Economics, 131, p.203- 212, 2011

Tipo de oferecimento da disciplina:

Não-Presencial

Class type:

Não-Presencial

Informações adicionais do oferecimento da disciplina:

I. A PORCENTAGEM DA DISCIPLINA QUE OCORRERÁ NO SISTEMA NÃO PRESENCIAL (1-100%): A disciplina será oferecida no formato híbrido: 50% no formato presencial e 50% no formato não presencial. II. DETALHAMENTO DAS ATIVIDADES QUE SERÃO PRESENCIAIS E DAS QUE SERÃO DESENVOLVIDAS VIA REMOTA, COM DISCRIMINAÇÃO DO TEMPO DE ATIVIDADE CONTÍNUA ONLINE: Para viabilizar a disciplina no formato híbrido propõe-se o seguinte de detalhamento das atividades: Atividades presenciais: discussão de artigos do referencial bibliográfico e desenvolvimento do projeto da disciplina. A cada semana., o aluno desenvolverá uma etapa do projeto da disciplina. Considera-se os créditos aula das atividades presenciais síncronos e presenciais correspondentes a 2 horas-aula por semana Atividades não presenciais: assistir vídeos on-line sobre o método de modelagem empregado para o desenvolvimento do projeto da disciplina e elaborar o fichamento dos artigos do referencial bibliográfico no horário de aula não presencial. Considera-se os créditos aula das atividades não presenciais e remotos correspondentes a 2 horas-aula por semana. Além do conteúdo distribuído em horas aula, também há as horas-estudo que serão assíncronas e utilizadas para estudo e a leitura dos artigos da disciplina. III. ESPECIFICAÇÃO SE AS AULAS, QUANDO ONLINE, SERÃO SÍNCRONAS OU ASSÍNCRONAS: As aulas on-line serão assíncronas, pois correspondem à etapa de assistir vídeos e à elaboração do fichamento de artigos. Além do conteúdo distribuído em horas aula, também há as horas-estudo que serão assíncronas e utilizadas para estudo e a leitura dos artigos da disciplina. IV. DESCRIÇÃO DO TIPO DE MATERIAL E/OU CONTEÚDO QUE SERÁ DISPONIBILIZADO PARA O ALUNO: O material e conteúdo disponibilizado para o aluno corresponde a: Artigos para leitura: está prevista a leitura e discussão de 21 artigos científicos na disciplina, indicados na bibliografia da disciplina. Livro sobre o método de modelagem: o professor da disciplina é co-autor de um livro sobre o método de modelagem que está disponível na Biblioteca Central na versão impressa e também para e-books: GUERRINI, F.M.; ESCRIVÃO FILHO, E.; CAZARINI, E.W.; PÁDUA, S.I.D. Modelagem da Organização: uma visão integrada. Porto Alegre, Bookman, 2014. Vídeos sobre o método de modelagem: foram elaborados pelo professor 12 vídeos sobre o método de modelagem For Enterprise Modeling (4EM) correspondente aos modelos de objetivos, regras de negócio, processos de negócio, atores e recursos, componentes e requisitos técnicos e conceitos. Os vídeos possuem uma duração média de 10 minutos cada um. Template para elaboração da resenha de artigos: há um template disponível para a elaboração da resenha do artigo, com o intuito de padronizar a forma como os alunos documentam as informações sobre a leitura, para agilizar a discussão do artigo em sala de aula. Template para o desenvolvimento do projeto: o projeto será desenvolvido com o auxílio do software Visio (licença está disponível para alunos da USP). Para tanto, o professor preparou um template e um estêncil com o formalismo para facilitar o uso do software. V. A PLATAFORMA QUE SERÁ UTILIZADA: A plataforma utilizada pelo professor para se comunicar com os alunos será o Google Meet. VI. DEFINIÇÃO SOBRE A PRESENÇA NA UNIVERSIDADE E, QUANDO NECESSÁRIA, DISCRIMINAR QUEM DEVERÁ ESTAR PRESENTE (PROFESSORA/PROFESSOR; ALUNA/ALUNO; AMBOS): Os alunos e o professor deverão estar presentes nas dependências da universidade nas aulas presenciais síncronas. VII. DESCRIÇÃO DOS TIPOS E DA FREQUÊNCIA DE INTERAÇÃO ENTRE ALUNA/ALUNO E PROFESSORA/PROFESSOR (SOMENTE DURANTE AS AULAS; FORA DO PERÍODO DAS AULAS; HORÁRIOS; POR CHAT/E-MAIL/FÓRUNS OU OUTRO): Os tipos de interações entre os professores e alunos serão: Durante as aulas: discussão dos artigos, elaboração do projeto da disciplina Fora do período das aulas: utilização do fórum da disciplina presente no e-disciplinas, correção semanal dos artefatos produzidos pelo projeto, atendimento a solicitações de esclarecimento de dúvidas utilizando e-mail e/ou o Google Meet. VIII. SEMPRE QUE POSSÍVEL, UTILIZAR METODOLOGIAS ATIVAS DE ENSINO E ATIVIDADES DE COOPERAÇÃO E COLABORAÇÃO ENTRE OS ALUNOS: A disciplina utiliza a metodologia de sala de aula invertida, a partir de curso que o docente participou na Escola Politécnica ministrado pelo professor Robert Talbert em 2020. O método prevê que os conteúdos teóricos sejam desenvolvidos preferencialmente de forma assíncrona, com a utilização de vídeos, leituras e materiais didáticos. As atividades durante o horário de aula presencial são utilizadas para a produção de conteúdo pelo próprio aluno. No caso da disciplina, o conteúdo a ser produzido pelo aluno é o projeto que será documentado em formato de artigo científico. IX. A FORMA DE CONTROLE DA FREQUÊNCIA NAS AULAS: A frequência das aulas será controlada pelos conteúdos entregues a cada aula e a lista de presença disponível no e-disciplinas. X. INFORMAÇÃO SOBRE A OBRIGATORIEDADE OU NÃO DE DISPONIBILIDADE DE CÂMERA E ÁUDIO (MICROFONE) POR PARTE DOS ALUNOS: Os alunos deverão fazer uso notebook próprio, com a disponibilidade de câmera para as sessões no Google Meet. XI. A FORMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM (PRESENCIAL/REMOTA): A forma de avaliação da aprendizagem corresponde aos seguintes elementos Remota: Teste de múltipla escolha sobre o tema da aula Resenha do artigo entregue a cada aula Presencial: Entregas parciais do projeto a cada aula Da disciplina como um todo: Artigo final da disciplina: XII. OS CRITÉRIOS DE AVALIAÇÃO CONTEMPLANDO QUAL A(S) METODOLOGIA(S) UTILIZADA(S) E COMO SER(Á)ÃO ATRIBUÍDO(S) O(S) CONCEITO(S): Teste de múltipla escolha sobre o tema da aula: 1 ponto Resenha do artigo entregue a cada aula: 1 ponto Presencial: Entregas parciais do projeto a cada aula: 1 ponto Da disciplina como um todo: Artigo final: 7 pontos. I. THE PERCENTAGE OF THE SUBJECT THAT WILL OCCUR IN THE UNATTENDED SYSTEM (1-100%): The course will be offered in a hybrid format: 50% in the face-to-face format and 50% in the non-presential format. II. DETAILS OF THE ACTIVITIES THAT WILL BE LIVE AND THOSE THAT WILL BE DEVELOPED VIA REMOTE, WITH BREAKDOWN OF THE TIME OF CONTINUOUS ONLINE ACTIVITY: To make the discipline viable in the hybrid format, the following activities are proposed: Face-to-face activities: discussion of papers from the bibliographic reference and development of the discipline project. Each week, the student will develop a stage of the discipline project. Class credits for synchronous and face-to-face activities are considered corresponding to 2 class hours per week Non-face-to-face activities: watch online videos about the modeling method used to develop the project of the discipline and prepare the records of papers in the bibliographic reference during non-presential class time. Class credits for remote and non-presential activities are considered, corresponding to 2 class hours per week. In addition to the content distributed in class hours, there are also study hours that will be asynchronous and used for studying and reading the papers in the discipline. III. SPECIFICATION IF THE CLASSES, WHEN ONLINE, WILL BE SYNCHRONOUS OR Asynchronous: The online classes will be asynchronous, as they correspond to the stage of watching videos and the elaboration of the registration of papers. In addition to the content distributed in class hours, there are also study hours that will be asynchronous and used for studying and reading the papers in the discipline. IV. DESCRIPTION OF THE TYPE OF MATERIAL AND/OR CONTENT THAT WILL BE MADE AVAILABLE TO THE STUDENT: The material and content made available to the student corresponds to: Papers for reading: the reading and discussion of 21 scientific papers in the discipline, indicated in the bibliography of the discipline, is foreseen. Book about the modeling method: the subject professor is co-author of a book on the modeling method that is available in the Central Library in print and also for e-books: GUERRINI, F.M.; ESCRIVÃO FILHO, E.; CAZARINI, E.W.; PÁDUA, S.I.D. Modelagem da Organização: uma visão integrada. Porto Alegre, Bookman, 2014. Videos about the modeling method: 12 videos were developed by the professor on the For Enterprise Modeling (4EM) modeling method, corresponding to objective models, business rules, business processes, actors and resources, components and technical requirements and concepts. The videos have an average duration of 10 minutes each. Template for preparing the paper review: there is a template available for preparing the paper review, with the aim of standardizing the way in which students’ document information about reading, in order to streamline the discussion of the paper in the classroom. Template for project development: the project will be developed with the help of Visio software (license is available for USP students). For that, the professor prepared a template and a stencil with the formalism to facilitate the use of the software. V. THE PLATFORM THAT WILL BE USED: The platform used by the teacher to communicate with students will be Google Meet. VI. DEFINITION OF PRESENCE AT THE UNIVERSITY AND, WHEN NECESSARY, DISCRIMINATE WHO SHOULD BE PRESENT (TEACHER/TEACHER; STUDENT/STUDENT; BOTH): Students and the professor must be present on the university premises for the synchronous in-person classes. VII. DESCRIPTION OF THE TYPES AND FREQUENCY OF INTERACTION BETWEEN STUDENT/STUDENT AND TEACHER/TEACHER (ONLY DURING THE CLASSES; OUTSIDE THE CLASS PERIOD; TIMES; BY CHAT/E-MAIL/FORUMS OR OTHERS): The types of interactions between teachers and students will be: During classes: discussion of papers, preparation of the subject project Outside class period: use of the discipline forum present in the e-disciplines, weekly correction of artefacts produced by the project, answering requests for clarification of doubts using e-mail and/or Google Meet. VIII. WHENEVER POSSIBLE, USE ACTIVE TEACHING METHODOLOGIES AND COOPERATION AND COLLABORATION ACTIVITIES AMONG STUDENTS: The discipline uses the inverted classroom methodology, from a course the teacher attended at the Polytechnic School taught by Professor Robert Talbert in 2020. The method provides that theoretical contents are preferably developed asynchronously, with the use of videos, readings and teaching materials. Activities during classroom hours are used for the production of content by the student. In the case of the discipline, the content to be produced by the student is the project that will be documented in a scientific paper format. IX. THE WAY OF CONTROLLING CLASS ATTENDANCE: The frequency of classes will be controlled by the content delivered to each class and the attendance list available in the e-disciplines. X. INFORMATION ON THE OBLIGATION OR NOT AVAILABILITY OF CAMERA AND AUDIO (MICROPHONE) BY STUDENTS: Students must use their own notebook, with the availability of a camera for sessions on Google Meet. XI. THE FORM OF ASSESSMENT OF LEARNING (PRESENTIAL / REMOTE): The form of learning assessment corresponds to the following elements Non-face-to-face: Multiple-choice test on the topic of the class Review of the paper delivered to each class Face-to-face: Partial deliveries of the project to each class Of the discipline as a whole: Final paper XII. THE EVALUATION CRITERIA CONTEMPLATING THE METHODOLOGY(S) USED AND HOW THE CONCEPT(S) WILL BE ATTRIBUTED: Non face to face: Multiple-choice test on the topic of the class: 1 point Review of the paper delivered to each class: 1 point Face-to-face: Partial deliveries of the project to each class: 1 point Of the discipline as a whole: Final paper: 7 points.

Additional class type information:

I. A PORCENTAGEM DA DISCIPLINA QUE OCORRERÁ NO SISTEMA NÃO PRESENCIAL (1-100%): A disciplina será oferecida no formato híbrido: 50% no formato presencial e 50% no formato não presencial. II. DETALHAMENTO DAS ATIVIDADES QUE SERÃO PRESENCIAIS E DAS QUE SERÃO DESENVOLVIDAS VIA REMOTA, COM DISCRIMINAÇÃO DO TEMPO DE ATIVIDADE CONTÍNUA ONLINE: Para viabilizar a disciplina no formato híbrido propõe-se o seguinte de detalhamento das atividades: Atividades presenciais: discussão de artigos do referencial bibliográfico e desenvolvimento do projeto da disciplina. A cada semana., o aluno desenvolverá uma etapa do projeto da disciplina. Considera-se os créditos aula das atividades presenciais síncronos e presenciais correspondentes a 2 horas-aula por semana Atividades não presenciais: assistir vídeos on-line sobre o método de modelagem empregado para o desenvolvimento do projeto da disciplina e elaborar o fichamento dos artigos do referencial bibliográfico no horário de aula não presencial. Considera-se os créditos aula das atividades não presenciais e remotos correspondentes a 2 horas-aula por semana. Além do conteúdo distribuído em horas aula, também há as horas-estudo que serão assíncronas e utilizadas para estudo e a leitura dos artigos da disciplina. III. ESPECIFICAÇÃO SE AS AULAS, QUANDO ONLINE, SERÃO SÍNCRONAS OU ASSÍNCRONAS: As aulas on-line serão assíncronas, pois correspondem à etapa de assistir vídeos e à elaboração do fichamento de artigos. Além do conteúdo distribuído em horas aula, também há as horas-estudo que serão assíncronas e utilizadas para estudo e a leitura dos artigos da disciplina. IV. DESCRIÇÃO DO TIPO DE MATERIAL E/OU CONTEÚDO QUE SERÁ DISPONIBILIZADO PARA O ALUNO: O material e conteúdo disponibilizado para o aluno corresponde a: Artigos para leitura: está prevista a leitura e discussão de 21 artigos científicos na disciplina, indicados na bibliografia da disciplina. Livro sobre o método de modelagem: o professor da disciplina é co-autor de um livro sobre o método de modelagem que está disponível na Biblioteca Central na versão impressa e também para e-books: GUERRINI, F.M.; ESCRIVÃO FILHO, E.; CAZARINI, E.W.; PÁDUA, S.I.D. Modelagem da Organização: uma visão integrada. Porto Alegre, Bookman, 2014. Vídeos sobre o método de modelagem: foram elaborados pelo professor 12 vídeos sobre o método de modelagem For Enterprise Modeling (4EM) correspondente aos modelos de objetivos, regras de negócio, processos de negócio, atores e recursos, componentes e requisitos técnicos e conceitos. Os vídeos possuem uma duração média de 10 minutos cada um. Template para elaboração da resenha de artigos: há um template disponível para a elaboração da resenha do artigo, com o intuito de padronizar a forma como os alunos documentam as informações sobre a leitura, para agilizar a discussão do artigo em sala de aula. Template para o desenvolvimento do projeto: o projeto será desenvolvido com o auxílio do software Visio (licença está disponível para alunos da USP). Para tanto, o professor preparou um template e um estêncil com o formalismo para facilitar o uso do software. V. A PLATAFORMA QUE SERÁ UTILIZADA: A plataforma utilizada pelo professor para se comunicar com os alunos será o Google Meet. VI. DEFINIÇÃO SOBRE A PRESENÇA NA UNIVERSIDADE E, QUANDO NECESSÁRIA, DISCRIMINAR QUEM DEVERÁ ESTAR PRESENTE (PROFESSORA/PROFESSOR; ALUNA/ALUNO; AMBOS): Os alunos e o professor deverão estar presentes nas dependências da universidade nas aulas presenciais síncronas. VII. DESCRIÇÃO DOS TIPOS E DA FREQUÊNCIA DE INTERAÇÃO ENTRE ALUNA/ALUNO E PROFESSORA/PROFESSOR (SOMENTE DURANTE AS AULAS; FORA DO PERÍODO DAS AULAS; HORÁRIOS; POR CHAT/E-MAIL/FÓRUNS OU OUTRO): Os tipos de interações entre os professores e alunos serão: Durante as aulas: discussão dos artigos, elaboração do projeto da disciplina Fora do período das aulas: utilização do fórum da disciplina presente no e-disciplinas, correção semanal dos artefatos produzidos pelo projeto, atendimento a solicitações de esclarecimento de dúvidas utilizando e-mail e/ou o Google Meet. VIII. SEMPRE QUE POSSÍVEL, UTILIZAR METODOLOGIAS ATIVAS DE ENSINO E ATIVIDADES DE COOPERAÇÃO E COLABORAÇÃO ENTRE OS ALUNOS: A disciplina utiliza a metodologia de sala de aula invertida, a partir de curso que o docente participou na Escola Politécnica ministrado pelo professor Robert Talbert em 2020. O método prevê que os conteúdos teóricos sejam desenvolvidos preferencialmente de forma assíncrona, com a utilização de vídeos, leituras e materiais didáticos. As atividades durante o horário de aula presencial são utilizadas para a produção de conteúdo pelo próprio aluno. No caso da disciplina, o conteúdo a ser produzido pelo aluno é o projeto que será documentado em formato de artigo científico. IX. A FORMA DE CONTROLE DA FREQUÊNCIA NAS AULAS: A frequência das aulas será controlada pelos conteúdos entregues a cada aula e a lista de presença disponível no e-disciplinas. X. INFORMAÇÃO SOBRE A OBRIGATORIEDADE OU NÃO DE DISPONIBILIDADE DE CÂMERA E ÁUDIO (MICROFONE) POR PARTE DOS ALUNOS: Os alunos deverão fazer uso notebook próprio, com a disponibilidade de câmera para as sessões no Google Meet. XI. A FORMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM (PRESENCIAL/REMOTA): A forma de avaliação da aprendizagem corresponde aos seguintes elementos Remota: Teste de múltipla escolha sobre o tema da aula Resenha do artigo entregue a cada aula Presencial: Entregas parciais do projeto a cada aula Da disciplina como um todo: Artigo final da disciplina: XII. OS CRITÉRIOS DE AVALIAÇÃO CONTEMPLANDO QUAL A(S) METODOLOGIA(S) UTILIZADA(S) E COMO SER(Á)ÃO ATRIBUÍDO(S) O(S) CONCEITO(S): Teste de múltipla escolha sobre o tema da aula: 1 ponto Resenha do artigo entregue a cada aula: 1 ponto Presencial: Entregas parciais do projeto a cada aula: 1 ponto Da disciplina como um todo: Artigo final: 7 pontos. I. THE PERCENTAGE OF THE SUBJECT THAT WILL OCCUR IN THE UNATTENDED SYSTEM (1-100%): The course will be offered in a hybrid format: 50% in the face-to-face format and 50% in the non-presential format. II. DETAILS OF THE ACTIVITIES THAT WILL BE LIVE AND THOSE THAT WILL BE DEVELOPED VIA REMOTE, WITH BREAKDOWN OF THE TIME OF CONTINUOUS ONLINE ACTIVITY: To make the discipline viable in the hybrid format, the following activities are proposed: Face-to-face activities: discussion of papers from the bibliographic reference and development of the discipline project. Each week, the student will develop a stage of the discipline project. Class credits for synchronous and face-to-face activities are considered corresponding to 2 class hours per week Non-face-to-face activities: watch online videos about the modeling method used to develop the project of the discipline and prepare the records of papers in the bibliographic reference during non-presential class time. Class credits for remote and non-presential activities are considered, corresponding to 2 class hours per week. In addition to the content distributed in class hours, there are also study hours that will be asynchronous and used for studying and reading the papers in the discipline. III. SPECIFICATION IF THE CLASSES, WHEN ONLINE, WILL BE SYNCHRONOUS OR Asynchronous: The online classes will be asynchronous, as they correspond to the stage of watching videos and the elaboration of the registration of papers. In addition to the content distributed in class hours, there are also study hours that will be asynchronous and used for studying and reading the papers in the discipline. IV. DESCRIPTION OF THE TYPE OF MATERIAL AND/OR CONTENT THAT WILL BE MADE AVAILABLE TO THE STUDENT: The material and content made available to the student corresponds to: Papers for reading: the reading and discussion of 21 scientific papers in the discipline, indicated in the bibliography of the discipline, is foreseen. Book about the modeling method: the subject professor is co-author of a book on the modeling method that is available in the Central Library in print and also for e-books: GUERRINI, F.M.; ESCRIVÃO FILHO, E.; CAZARINI, E.W.; PÁDUA, S.I.D. Modelagem da Organização: uma visão integrada. Porto Alegre, Bookman, 2014. Videos about the modeling method: 12 videos were developed by the professor on the For Enterprise Modeling (4EM) modeling method, corresponding to objective models, business rules, business processes, actors and resources, components and technical requirements and concepts. The videos have an average duration of 10 minutes each. Template for preparing the paper review: there is a template available for preparing the paper review, with the aim of standardizing the way in which students’ document information about reading, in order to streamline the discussion of the paper in the classroom. Template for project development: the project will be developed with the help of Visio software (license is available for USP students). For that, the professor prepared a template and a stencil with the formalism to facilitate the use of the software. V. THE PLATFORM THAT WILL BE USED: The platform used by the teacher to communicate with students will be Google Meet. VI. DEFINITION OF PRESENCE AT THE UNIVERSITY AND, WHEN NECESSARY, DISCRIMINATE WHO SHOULD BE PRESENT (TEACHER/TEACHER; STUDENT/STUDENT; BOTH): Students and the professor must be present on the university premises for the synchronous in-person classes. VII. DESCRIPTION OF THE TYPES AND FREQUENCY OF INTERACTION BETWEEN STUDENT/STUDENT AND TEACHER/TEACHER (ONLY DURING THE CLASSES; OUTSIDE THE CLASS PERIOD; TIMES; BY CHAT/E-MAIL/FORUMS OR OTHERS): The types of interactions between teachers and students will be: During classes: discussion of papers, preparation of the subject project Outside class period: use of the discipline forum present in the e-disciplines, weekly correction of artefacts produced by the project, answering requests for clarification of doubts using e-mail and/or Google Meet. VIII. WHENEVER POSSIBLE, USE ACTIVE TEACHING METHODOLOGIES AND COOPERATION AND COLLABORATION ACTIVITIES AMONG STUDENTS: The discipline uses the inverted classroom methodology, from a course the teacher attended at the Polytechnic School taught by Professor Robert Talbert in 2020. The method provides that theoretical contents are preferably developed asynchronously, with the use of videos, readings and teaching materials. Activities during classroom hours are used for the production of content by the student. In the case of the discipline, the content to be produced by the student is the project that will be documented in a scientific paper format. IX. THE WAY OF CONTROLLING CLASS ATTENDANCE: The frequency of classes will be controlled by the content delivered to each class and the attendance list available in the e-disciplines. X. INFORMATION ON THE OBLIGATION OR NOT AVAILABILITY OF CAMERA AND AUDIO (MICROPHONE) BY STUDENTS: Students must use their own notebook, with the availability of a camera for sessions on Google Meet. XI. THE FORM OF ASSESSMENT OF LEARNING (PRESENTIAL / REMOTE): The form of learning assessment corresponds to the following elements Non-face-to-face: Multiple-choice test on the topic of the class Review of the paper delivered to each class Face-to-face: Partial deliveries of the project to each class Of the discipline as a whole: Final paper XII. THE EVALUATION CRITERIA CONTEMPLATING THE METHODOLOGY(S) USED AND HOW THE CONCEPT(S) WILL BE ATTRIBUTED: Non face to face: Multiple-choice test on the topic of the class: 1 point Review of the paper delivered to each class: 1 point Face-to-face: Partial deliveries of the project to each class: 1 point Of the discipline as a whole: Final paper: 7 points.