Disciplina Discipline SEP5848
Gestão Integrada da Inovação e Tecnologia

Integrated Innovation and Technology Management

Área de Concentração: 18156

Concentration area: 18156

Criação: 07/08/2019

Creation: 07/08/2019

Ativação: 07/08/2019

Activation: 07/08/2019

Nr. de Créditos: 7

Credits: 7

Carga Horária:

Workload:

Teórica

(por semana)

Theory

(weekly)

Prática

(por semana)

Practice

(weekly)

Estudos

(por semana)

Study

(weekly)

Duração Duration Total Total
4 6 11 5 semanas 5 weeks 105 horas 105 hours

Docente Responsável:

Professor:

Henrique Rozenfeld

Objetivos:

Apresentar os princípios, técnicas, métodos, abordagens da gestão da inovação e da gestão da tecnologia como uma abordagem integrada. Analisar casos reais e últimos avanços da gestão integrada da inovação e tecnologia.

Objectives:

To present the principles, techniques, methods, approaches of innovation management, and technology management as an integrated approach. To analyze real cases and last advances of Integrated Innovation and Technology Management

Justificativa:

Inovação está cada vez mais importante para que as empresas sobrevivam à competição. Tecnologia é um viabilizador chave para a inovação. Usualmente, gestão da tecnologia e da inovação são tratados de forma separada. Esta disciplina considera ambos de forma integrada. Essa abordagem permite que organizações tirem vantagem da sinergia entre os dois assuntos evitando, portanto, um desperdício do esforço organizacional na busca por inovação. Inovação é relacionada com o planejamento estratégico. Normalmente, se a organização desenvolve ofertas inovadoras, ela precisa repensar o seu modelo de negócios, uma vez que várias dimensões do negócio podem ser afetadas pela inovação. Isso leva a aplicação da inovação do modelo de negócios, que é uma abordagem que apoia mudanças de paradigma e levam as empresas a um novo patamar de competitividade.

Rationale:

Innovation is becoming more important for companies to survive. One of the key enablers for innovation is technology. Usually, innovation and technology management are treated as separate disciplines. This discipline deals with both in an integrated way. This approach allows organizations to get advantages of the synergy of both subjects and avoiding; therefore, a waste of organizational effort in seeking innovation. Innovation is closely related to strategic planning. Normally, if the organization intend to develop breakthrough offerings, it needs to rethink its business model, since many dimensions of the business might be affected by the innovation. This leads to business model innovation, which is an approach that supports paradigm changes and leverage companies in a new level of competitiveness.

Conteúdo:

Fundamentos teóricos da gestão da inovação, abordagens da macro e mico inovação (focus na visão micro da inovação) e os desafios da gestão da inovação (relacionadas com gestão da mudança, liderança, capacitação de pessoas, criatividade, planejamento estratégico). Comparação com a teoria da gestão da tecnologia. Desenvolvimento de produtos e serviços, inovação em modelo de negócios, dilema da inovação, gestão da pesquisa & desenvolvimento, design da proposição de valor, design thinking, servitização, product-service system (PSS) e sua relação com sustentabilidade e economia circular), roadmapping, inovação em operação e processo, gestão do capital intelectual, gestão de portfólio, capacidades dinâmicas, conhecimento organizacional, inovação aberta, e avaliação do negócio / inovação.

Content:

Theoretical foundations of innovation management, macro and micro innovation approaches (focusing on the micro vision of innovation) and the challenges of innovation management (related to change management, leadership, people capacitation, creativity, strategic planning). Comparison with the theory of technology management. Product and service development, business model innovation, innovation dilemma, managing research and development, value proposition design, design thinking, servitization, Product-service systems (its relation sustainability, circular economy) , roadmapping, operation and process innovation, managing intellectual property, portfolio management, dynamic capability, organizational knowledge, open innovation, business / innovation case.

Forma de Avaliação:

Testes escritos, seminários e tarefas práticas em aula. O conceito final será uma ponderação dessas formas de avaliação.

Type of Assessment:

Written tests, seminars, and practical tasks. The final grade will be calculated by the weighted average of the tests, seminars, and practical tasks.

Observação:

As aulas serão ministradas em inglês. Os alunos precisam estar capacitados em se expressar de forma escrita e oral em inglês.

Notes/Remarks:

The classes will be held in English. Students need to be able to express themselves in written and oral English.

Bibliografia:

• Cetindamar, D., Phaal, R., & Probert, D. (2016). Technology management: activities and tools. Macmillan International Higher Education. • Kerr, C., Farrukh, C., Phaal, R., & Probert, D. (2013). Key principles for developing industrially relevant strategic technology management toolkits. Technological Forecasting and Social Change, 80(6), 1050–1070. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2012.09.006 • Phaal, R. (2004). Technology roadmapping -A planning framework for evolution and revolution. Technological Forecasting and Social Change, 71(1–2), 5–26. https://doi.org/10.1016/S0040-1625(03)00072-6 • Phaal, R., Probert, D. R., & Farrukh, C. J. P. (2004). A framework for supporting the management of technological knowledge. International Journal of Technology Management, 27(1), 1–15. https://doi.org/10.1504/IJTM.2004.003878 • Chesbrough, H. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.Rayna, T., & Striukova, L. (2016). • 360° Business Model Innovation: Toward an Integrated View of Business Model Innovation. Research-Technology Management, 59(3), 21–28. https://doi.org/10.1080/08956308.2016.1161401 • Tidd, Joe (2009) Managing Innovation integrating Technological, Market and Organization Change. • Trott, Paul (2017) Innovation management and new product development. • Teece, D. J. (2018). Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 51(1), 40–49. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2017.06.007

Bibliography:

• Cetindamar, D., Phaal, R., & Probert, D. (2016). Technology management: activities and tools. Macmillan International Higher Education. • Kerr, C., Farrukh, C., Phaal, R., & Probert, D. (2013). Key principles for developing industrially relevant strategic technology management toolkits. Technological Forecasting and Social Change, 80(6), 1050–1070. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2012.09.006 • Phaal, R. (2004). Technology roadmapping -A planning framework for evolution and revolution. Technological Forecasting and Social Change, 71(1–2), 5–26. https://doi.org/10.1016/S0040-1625(03)00072-6 • Phaal, R., Probert, D. R., & Farrukh, C. J. P. (2004). A framework for supporting the management of technological knowledge. International Journal of Technology Management, 27(1), 1–15. https://doi.org/10.1504/IJTM.2004.003878 • Chesbrough, H. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.Rayna, T., & Striukova, L. (2016). • 360° Business Model Innovation: Toward an Integrated View of Business Model Innovation. Research-Technology Management, 59(3), 21–28. https://doi.org/10.1080/08956308.2016.1161401 • Tidd, Joe (2009) Managing Innovation integrating Technological, Market and Organization Change. • Trott, Paul (2017) Innovation management and new product development. • Teece, D. J. (2018). Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 51(1), 40–49. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2017.06.007

Tipo de oferecimento da disciplina:

Presencial

Class type:

Presencial