Área de Concentração: 100131
Concentration area: 100131
Criação: 16/11/2023
Creation: 16/11/2023
Ativação: 16/11/2023
Activation: 16/11/2023
Nr. de Créditos: 8
Credits: 8
Carga Horária:
Workload:
Teórica (por semana) |
Theory (weekly) |
Prática (por semana) |
Practice (weekly) |
Estudos (por semana) |
Study (weekly) |
Duração | Duration | Total | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 0 | 4 | 15 semanas | 15 weeks | 120 horas | 120 hours |
Docentes Responsáveis:
Professors:
Fátima de Lourdes dos Santos Nunes Marques
Ivandre Paraboni
Sarajane Marques Peres
Objetivos:
Fornecer uma visão geral sobre os fundamentos epistemológicos e metodológicos da pesquisa na área de Sistemas de Informação, contemplando aspectos teóricos e práticos; discutir conceitos sobre ciência, conhecimento científico e pesquisa científica e sua relação com a produção tecnológica; estabelecer diretrizes para realização da pesquisa científica em Sistemas de Informação; discutir abordagens, paradigmas e métodos de pesquisa em Sistemas de Informação, contemplando tanto aspectos tecnológicos e computacionais quanto humanos e organizacionais.
Objectives:
Provide an overview of the epistemological and methodological foundations of research in the area of Information Systems, including theoretical and practical aspects; discuss concepts about science, scientific knowledge and scientific research and their relationship with technological production; establish guidelines for carrying out scientific research in Information Systems; discuss approaches, paradigms and research methods in Information Systems, considering both technological and computational aspects, as well as human and organizational aspects.
Justificativa:
A pesquisa na área de Sistemas de Informação abrange tanto aspectos gerais comuns a todas as áreas de conhecimento quanto aspectos específicos dessa área de conhecimento. Os aspectos gerais visam à formação do aluno enquanto sujeito construtor da ciência e os aspectos específicos fornecem subsídios para auxiliar o aluno especificamente na definição e condução de sua pesquisa. Esta disciplina visa a abranger esses dois aspectos de forma que o aluno, ao completá-la, seja capaz de conhecer os métodos científicos e escolher aqueles mais adequados à sua área de atuação, além de ser capaz de avaliar trabalhos de Sistema de Informação em relação aos métodos de pesquisa empregados.
Rationale:
Research in the Information Systems field covers both general aspects shared by all areas of expertise and specific aspects of this field. The general aspects aim at the formation of the student as a science developer and the specific aspects provide subsidies to help the student in defining and conducting their research. This course aims to cover both of these aspects soas to enable students to understand the scientific methods and choose those most suited to their area of expertise, in addition to being able to assess Information System studies according to the research methods that they employ.
Conteúdo:
1. Pós-graduação interdisciplinar. 2. Tipos de pós-graduação. 3. Características da pós-graduação interdisciplinar. 4. Características do Programa de Pós-graduação em Sistemas de Informação da EACH. 5. Conhecimento científico: (i) histórico do método científico; (ii) verdade, evidência, certeza; (iii) postura científica; (iv) conceitos, leis e doutrinas; (v) formas de pensamento: indução, dedução, intuição, inferência; (vi) abordagens recentes e novas teorias sobre ciência. 6. Abordagens epistemológicas: (i) positivismo; (ii) interpretativismo; (iii) pesquisa crítica; (iv) conceituando o artefato TI em Sistemas de Informação; (v) métodos de pesquisa em Sistemas de Informação; (vi) tipos e abordagens de pesquisa; (vii) técnicas de coleta e análise de dados; (viii) método construcionista (design research); (ix) métodos empíricos quantitativos; (x) métodos empíricos qualitativos. 7. Fases da elaboração da pesquisa: (i) escolha e delimitação do tema; (ii) formulação do problema de pesquisa; (iii) elaboração do projeto de pesquisa; (iv) estudos exploratórios; (v) coleta e análise de dados; (vi) roteiro para pesquisa descritiva e experimental. 8. Redação da pesquisa: (i) estrutura de relatórios acadêmicos; (ii) diferenciação entre monografia, dissertações, teses, relatórios e artigos; (iii) elementos pré-textuais; (iv) elementos textuais; (v) elementos de apoio ao texto; (vi) elementos pós-textuais.
Content:
1. Interdisciplinary postgraduate studies. 2. Types of graduate degrees. 3. Characteristics of the interdisciplinary postgraduate course. 4. Characteristics of the Postgraduate Program in Information Systems at EACH. 5. Scientific knowledge: (i) history of the scientific method; (ii) truth, evidence, certainty; (iii) scientific posture; (iv) concepts, laws and doctrines; (v) ways of thinking: induction, deduction, intuition, inference; (vi) recent approaches and new theories about science. 6. Epistemological approaches: (i) positivism; (ii) interpretivism; (iii) critical research; (iv) conceptualizing the IT artifact in Information Systems; (v) Information Systems research methods; (vi) types and approaches of research; (vii) data collection and analysis techniques; (viii) constructionist method (design research); (ix) quantitative empirical methods; (x) qualitative empirical methods. 7. Phases of research elaboration: (i) choice and definition of the reserach topic; (ii) formulation of the research problem; (iii) elaboration of the research project; (iv) exploratory studies; (v) data collection and analysis; (vi) script for descriptive and experimental research. 8. Research writing: (i) structure of academic reports; (ii) differentiation between monographs, dissertations, theses, reports and articles; (iii) pre-textual elements; (iv) textual elements; (v) supporting text elements; (vi) post-textual elements.
Forma de Avaliação:
Enunciado proposto: Serão atribuídas notas a exercícios e trabalhos práticos, executados alguns em classe e outros fora de classe. A nota final será calculada pela média ponderada das notas dessas atividades. A atribuição de conceitos seguirá a seguinte regra: - MF >= 8,5: Conceito A - 7,0 <= MF < 8,5: Conceito B - 5,0 <= MF < 7,0: Conceito C - MF < 5,0: Conceito R (Reprovado)
Type of Assessment:
Grades from 0 (zero) to (10) will be assigned to exercises and practical assignments, some performed during class hours and others outside class hours. The final grade (MF) will be calculated by the weighted average of these activities. The final result of the course will be calculated according to the following rule: - MF >= 8,5: A grade - 7,0 <= MF < 8,5: B grade - 5,0 <= MF < 7,0: C grade - MF < 5,0: R grade (failed)
Bibliografia:
[1] Bervian, P.A.; Cervo, A.L. Metodologia científica. 5a Edição. São Paulo: Prentice Hall, 2002. 242p. [2] Checkland, P. Systems Thinking, Systems Practice. Chichester: John Wiley & Sons, 1981. [3] Cook, T. D.; Campbell, D.T. Quasi-Experimentation: Design and Analytical Issues for Field Settings. Chicago: Rand McNally, 1979. [4] Gibbons, M.; Limoges, C.; Nowotny, H.; Schwartzman, S.; Scott, P.; Trow, M. The new production of knowledge: the dynamic of science and research in contemporary societies. London: Sage Publications, 1994. [5] Jain, R.K. The Art of Computer Systems Performance Analysis: Techniques for Experimental Design, Measurement, Simulation, and Modeling. Wiley, 1991. [6] Klein, J. T. Crossing Boundaries: Knowledge, Disciplinarities, and Interdisciplinarities. Charlottesville: University Press of Virginia, 1996. [7] Köche, J. C. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e prática da pesquisa. 22a Edição. Petrópolis: Vozes, 2004. 182p. [8] Kuhn, T. S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1970. [9] Latour, B. Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge: Havard University Press, 1987. [10] Magalhães, G. Introdução à metodologia da pesquisa Caminho da Ciência e Tecnologia. 1a Edição. São Paulo: Ática, 2005. 263p. [11] Mingers, J.; Willcocks, L. Social Theory and Philosophy for Information Systems. Chichester: Wiley & Sons, 2004. [12] Orlikowski, W. J.; Baroudi, J. J. Studying Information Technology in Organizations: Research Approaches and Assumptions. Information Systems Research, 2(1), 1-2, 1991. [13] Ruiz, J.A. Metodologia científica. 4a Edição. São Paulo: Atlas, 1996. 177p. Seaman, C. Qualitative methods in empirical studies of software engineering. IEEE Transactions on Software Engineering, 25(4):557–572, 1999. [14] Walsham, G. Interpreting Information Systems in Organizations. Chichester: Wiley, 1993. Serão selecionados artigos a serem discutidos e analisados dos seguintes periódicos: [1] IEEE Transactions on Computers [2] IEEE Transactions on Industry Applications [3] IEEE Transactions on Information Technology in Biomedicine [4] IEEE Transactions on Software Engineering [5] IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics [6] IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics [7] IEEE/ACM Transactions on Information Systems [8] Information Systems Journal [9] Information Systems Research [10] Journal of Management Information Systems [11] Management Information Systems Quarterly
Bibliography:
[1] Bervian, P.A.; Cervo, A.L. Metodologia científica. 5a Edição. São Paulo: Prentice Hall, 2002. 242p. [2] Checkland, P. Systems Thinking, Systems Practice. Chichester: John Wiley & Sons, 1981. [3] Cook, T. D.; Campbell, D.T. Quasi-Experimentation: Design and Analytical Issues for Field Settings. Chicago: Rand McNally, 1979. [4] Gibbons, M.; Limoges, C.; Nowotny, H.; Schwartzman, S.; Scott, P.; Trow, M. The new production of knowledge: the dynamic of science and research in contemporary societies. London: Sage Publications, 1994. [5] Jain, R.K. The Art of Computer Systems Performance Analysis: Techniques for Experimental Design, Measurement, Simulation, and Modeling. Wiley, 1991. [6] Klein, J. T. Crossing Boundaries: Knowledge, Disciplinarities, and Interdisciplinarities. Charlottesville: University Press of Virginia, 1996. [7] Köche, J. C. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e prática da pesquisa. 22a Edição. Petrópolis: Vozes, 2004. 182p. [8] Kuhn, T. S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1970. [9] Latour, B. Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers through Society. Cambridge: Havard University Press, 1987. [10] Magalhães, G. Introdução à metodologia da pesquisa Caminho da Ciência e Tecnologia. 1a Edição. São Paulo: Ática, 2005. 263p. [11] Mingers, J.; Willcocks, L. Social Theory and Philosophy for Information Systems. Chichester: Wiley & Sons, 2004. [12] Orlikowski, W. J.; Baroudi, J. J. Studying Information Technology in Organizations: Research Approaches and Assumptions. Information Systems Research, 2(1), 1-2, 1991. [13] Ruiz, J.A. Metodologia científica. 4a Edição. São Paulo: Atlas, 1996. 177p. Seaman, C. Qualitative methods in empirical studies of software engineering. IEEE Transactions on Software Engineering, 25(4):557–572, 1999. [14] Walsham, G. Interpreting Information Systems in Organizations. Chichester: Wiley, 1993. Serão selecionados artigos a serem discutidos e analisados dos seguintes periódicos: [1] IEEE Transactions on Computers [2] IEEE Transactions on Industry Applications [3] IEEE Transactions on Information Technology in Biomedicine [4] IEEE Transactions on Software Engineering [5] IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics [6] IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics [7] IEEE/ACM Transactions on Information Systems [8] Information Systems Journal [9] Information Systems Research [10] Journal of Management Information Systems [11] Management Information Systems Quarterly
Idiomas ministrados:
Languages taught:
Tipo de oferecimento da disciplina:
Presencial
Class type:
Presencial