Área de Concentração: 100131
Concentration area: 100131
Criação: 04/07/2024
Creation: 04/07/2024
Ativação: 04/07/2024
Activation: 04/07/2024
Nr. de Créditos: 8
Credits: 8
Carga Horária:
Workload:
Teórica (por semana) |
Theory (weekly) |
Prática (por semana) |
Practice (weekly) |
Estudos (por semana) |
Study (weekly) |
Duração | Duration | Total | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 0 | 4 | 15 semanas | 15 weeks | 120 horas | 120 hours |
Docentes Responsáveis:
Professors:
Daniel de Angelis Cordeiro
Marcos Lordello Chaim
Marcelo Medeiros Eler
Objetivos:
Esta disciplina visa expor os alunos ao processo completo de construção de Sistemas de Informação e de Software em geral. Este processo envolve elicitação de requisitos, análise, projeto, codificação, avaliação/teste e entrega do sistema. Assim, a disciplina tem foco eminentemente prático com os conceitos tratados em aula servindo como subsídio para o desenvolvimento de um sistema completo ao final do curso.
Objectives:
This course aims to expose students to the complete process of building Information Systems and Software in general. This process involves requirements elicitation, analysis, design, coding, evaluation/testing, and system delivery. Thus, the subject has an eminently practical focus, with the concepts covered in class serving as a subsidy for the development of a complete system at the end of the course.
Justificativa:
Para os alunos interessados em atuar no desenvolvimento de Sistemas de Informação, é essencial vivenciar o processo de construção de um sistema de informação. Nesta disciplina, o aluno deve desenvolver um sistema completo, vivenciando, dessa maneira, o processo de desenvolvimento ao mesmo tempo em que exercita conceitos teóricos e práticos de Engenharia de Software.
Rationale:
For students interested in working in Information Systems development, it is essential to experience the process of building an information system. In this course, the student must develop a complete system, thus experiencing the development process while practicing theoretical and practical concepts of Software Engineering.
Conteúdo:
1. Elicitação de requisitos em diferentes métodos de desenvolvimento de software. 2. Análise de sistemas em diferentes métodos de desenvolvimento de software. 3. Projeto e arquitetura de software em diferentes métodos de desenvolvimento de software. 4. Projeto e avaliação da usabilidade da interface com o usuário. 5. Tecnologias não convencionais para desenvolvimento de interfaces. 6. Desenvolvimento baseado em componentes e serviços. 7. Codificação e depuração de programas. 8. Teste de software e desenvolvimento baseado em teste. 9. Manutenção de software. 10. Estimação de esforço de desenvolvimento. 11. Inspeção e revisão. 12. Gerenciamento de configuração de software.
Content:
1. Requirements elicitation in different software development methods. 2. Systems analysis in different software development methods. 3. Software design and architecture in different software development methods. 4. Design and evaluation of user interface usability. 5. Non-conventional technologies for interface development. 6. Development based on components and services. 7. Program coding and debugging. 8. Software testing and test-based development. 9. Software maintenance. 10. Development effort estimation. 11. Inspection and revision. 12. Software configuration management.
Forma de Avaliação:
Serão atribuídas notas de 0 a 10 a exercícios e trabalhos práticos, executados alguns em classe e outros fora de classe. A nota final será calculada pela média ponderada das notas dessas atividades. A atribuição de conceitos seguirá a seguinte regra: - MF >= 8,5: Conceito A - 7,0 <= MF < 8,5: Conceito B - 5,0 <= MF < 7,0: Conceito C - MF < 5,0: Conceito R (Reprovado)
Type of Assessment:
Grades from 0 (zero) to (10) will be assigned to exercises and practical assignments, some performed during class hours and others outside class hours. The final grade (MF) will be calculated by the weighted average of these activities. The final result of the course will be calculated according to the following rule: - MF >= 8,5: A grade - 7,0 <= MF < 8,5: B grade - 5,0 <= MF < 7,0: C grade - MF < 5,0: R grade (failed)
Bibliografia:
[1] Kent, B.; Andres, C. Extreme Programming: Explained. 2nd Edition. Addison-Wesley, 2004. [2] Beck, K. Test-Driven Development: By Example, Addison-Wesley, 2002. [3] Schwaber K.; Beedle, M. Agile Software Development with SCRUM. Prentice-Hall, 2001. [4] Crocker R. Large-Scale Agile Software Development. Addison-Wesley, 2004. [5] Fowler, M. Analysis Patterns: Reusable Object Models. Addison-Wesley Longman, 1997. [6] Fowler, M. Refactoring: Improving the Design of Existing Code. Addison-Wesley, 1999. [7] Gamma, E.; Helm, R.; Johnson, R.; Vlissides, J. Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, 1995. [8] Zeller, A. When Programs Fail: A Guide to Systematic Debugging. Morgan-Kaufman, 2006. [9] Liskov, B. Program Development in Java: Abstraction, Specification, and Object-Oriented Design. Addison Wesley, 2001. [10] Mathur, A. P. Foundations of Software Testing. Pearson Educational, 2008. [11] McConnel, S. Code Complete: A Practical Handbook of Software Construction. 2nd Edition. Microsoft Press, 2004. [12] Steve McConnel. Software Estimation: Demystifying the Black Art. 2nd Edition. Microsoft Press, 2006. [13] Bastien, J. M. C.; Scapin, D. L.. A Validation of Ergonomic Criteria for The Evaluation of Human-Computer Interfaces. International Journal of Human-Computer Interaction, (4):183-196, 1998. [14] Downton, A. Engineering the Human-Computer Interface. Mc-Graw Hill, 1992. [15] ISO/DIS 9241. Dialogue Principles in Guiding the Evaluation of User Interfaces. Guidance on Usability, 1997. [16] Cybis, W. A.; Betiol, A. Ergonomia e Usabilidade – Conhecimento, Métodos e Aplicações. Novatec, 2008. [17] Nielsen, J. Projetando Web Sites. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2000. [18] Preece, J.; Rogers, Y.; Sharp, H.; Benyon, D.; Holland, S.; Carey, T. Human Computer Interaction. Addison-Wesley, 1994. [19] Rocha, H. V.; Baranauskas, M. C. Design e Avaliação de Interfaces Humano-Computador. São Paulo: Escola de Computação, USP, 2000. [20] Scapin, D.; Leulier, C.; Vanderbonckt, J.; Mariage, C.; Bastien, C; Palanque, P.; Farenc, C.; Bastilde, R. Towards Automated Testing of Web Usability Guidelines. In: Tools for Working with Guidelines. London: Springer, 2001. [21] Diehl, S. Distributed virtual worlds: foundations and implementation techniques using VRML, Java, and CORBA. Berlin: Springer, 2001. [22] Burdea, G; Coiffet, P. Virtual reality technology. New York: John Wiley Sons, 1994. [23] Teichrieb, V.; Nunes, F.L. S; Machado, L. S.; Tori, R. Realidade Virtual e Aumentada na prática. João Pessoa (PB): Sociedade Brasileira de Computação, 2008. [24] Gimenes, I; Huzita, E. (eds.) Desenvolvimento Baseado em Componentes: Conceitos e Técnicas. 1ª Edição. Ciência Moderna, 2005. [25] Szyperski, C. Component Software: Beyond Object-Oriented Programming. Addison-Wesley, 2002. [26] Erl, T. Service-Oriented Architecture: Concepts, Technology, and Design. Prentice-Hall, 2005. [27] Alonso, G.; Casati, F.; Kuno, H.; Machiraju, V. Web Services: Concepts, Architectures and Applications. Springer, 2004.
Bibliography:
[1] Kent, B.; Andres, C. Extreme Programming: Explained. 2nd Edition. Addison-Wesley, 2004. [2] Beck, K. Test-Driven Development: By Example, Addison-Wesley, 2002. [3] Schwaber K.; Beedle, M. Agile Software Development with SCRUM. Prentice-Hall, 2001. [4] Crocker R. Large-Scale Agile Software Development. Addison-Wesley, 2004. [5] Fowler, M. Analysis Patterns: Reusable Object Models. Addison-Wesley Longman, 1997. [6] Fowler, M. Refactoring: Improving the Design of Existing Code. Addison-Wesley, 1999. [7] Gamma, E.; Helm, R.; Johnson, R.; Vlissides, J. Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, 1995. [8] Zeller, A. When Programs Fail: A Guide to Systematic Debugging. Morgan-Kaufman, 2006. [9] Liskov, B. Program Development in Java: Abstraction, Specification, and Object-Oriented Design. Addison Wesley, 2001. [10] Mathur, A. P. Foundations of Software Testing. Pearson Educational, 2008. [11] McConnel, S. Code Complete: A Practical Handbook of Software Construction. 2nd Edition. Microsoft Press, 2004. [12] Steve McConnel. Software Estimation: Demystifying the Black Art. 2nd Edition. Microsoft Press, 2006. [13] Bastien, J. M. C.; Scapin, D. L.. A Validation of Ergonomic Criteria for The Evaluation of Human-Computer Interfaces. International Journal of Human-Computer Interaction, (4):183-196, 1998. [14] Downton, A. Engineering the Human-Computer Interface. Mc-Graw Hill, 1992. [15] ISO/DIS 9241. Dialogue Principles in Guiding the Evaluation of User Interfaces. Guidance on Usability, 1997. [16] Cybis, W. A.; Betiol, A. Ergonomia e Usabilidade – Conhecimento, Métodos e Aplicações. Novatec, 2008. [17] Nielsen, J. Projetando Web Sites. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2000. [18] Preece, J.; Rogers, Y.; Sharp, H.; Benyon, D.; Holland, S.; Carey, T. Human Computer Interaction. Addison-Wesley, 1994. [19] Rocha, H. V.; Baranauskas, M. C. Design e Avaliação de Interfaces Humano-Computador. São Paulo: Escola de Computação, USP, 2000. [20] Scapin, D.; Leulier, C.; Vanderbonckt, J.; Mariage, C.; Bastien, C; Palanque, P.; Farenc, C.; Bastilde, R. Towards Automated Testing of Web Usability Guidelines. In: Tools for Working with Guidelines. London: Springer, 2001. [21] Diehl, S. Distributed virtual worlds: foundations and implementation techniques using VRML, Java, and CORBA. Berlin: Springer, 2001. [22] Burdea, G; Coiffet, P. Virtual reality technology. New York: John Wiley Sons, 1994. [23] Teichrieb, V.; Nunes, F.L. S; Machado, L. S.; Tori, R. Realidade Virtual e Aumentada na prática. João Pessoa (PB): Sociedade Brasileira de Computação, 2008. [24] Gimenes, I; Huzita, E. (eds.) Desenvolvimento Baseado em Componentes: Conceitos e Técnicas. 1ª Edição. Ciência Moderna, 2005. [25] Szyperski, C. Component Software: Beyond Object-Oriented Programming. Addison-Wesley, 2002. [26] Erl, T. Service-Oriented Architecture: Concepts, Technology, and Design. Prentice-Hall, 2005. [27] Alonso, G.; Casati, F.; Kuno, H.; Machiraju, V. Web Services: Concepts, Architectures and Applications. Springer, 2004.
Tipo de oferecimento da disciplina:
Presencial
Class type:
Presencial