1. Conceituar o processo de estruturação de startups visando explorar as oportunidades relacionadas com a resolução de problemas complexos. 2. Conceituar e aplicar as principais abordagens da estratégia, de marketing, de design thinking, do canvas e da startup enxuta. 3. Apresentar e aplicar ferramentas e métodos para a prototipação rápida. 4. Apresentar e aplicar métodos, técnicas e ferramentas para o desenvolvimento integrado de produtos e serviços. 5. Apresentar e aplicar métodos, técnicas e ferramentas para a estruturação de empreendimentos de base tecnológica. 6. Promover o trabalho em equipes multidisciplinares de maneira efetiva. 7. Promover o alinhamento dos empreendimentos resultantes com aceleradoras e incubadoras. 1 Conceptuailze the process of structuring startups with focus on exploring emerging opportunities related with the resolution of complex engineering problems. 2 Conceptualize and implement design thinking, Business Model Canvas and Lean Startup approaches. 3 Present and apply tools and methods for rapid prototyping. 4 Present and apply methods, techniques and tools for the integrated development of products and services. 5 Present and apply methods, techniques and tools for structuring technology-based enterprises. 6 Promote team work in multidisciplinary environments. 7 Promote the alignment between resulting projects and accelerators and incubators.
Estratégia: 5 forças competitivas, análise swot, estratégias genéricas, estratégia do oceano azul, fundamentos em marketing. design thinking: definição do desafio estratégico, imersão, ideação, prototipação; business modelcanvas; aprendizagem validada; fases de desenvolvimento de startups; Strategy: 5 competitive forces, swot analysis, generic strategies, blue ocean strategy, marketing fundamentals. design thinking: defining the strategic challenge, immersion, ideation, prototyping; modelcanvas business; validated learning; development phases of startups;
1.Estratégia 2. Design Thinking 3. Business ModelCanvas 4. Lean Startup 5. Gestão de processos 6. Gerenciamento ágil de projetos 7. Prototipação rápida. Syllabus 1. Strategy 2. Design Thinking 3. Business ModelCanvas 4. Lean Startup 5. Process management 6. Agile project management 7. Rapid prototyping
Blank. S. The four steps to the epiphany. 2013 Blank. S. Why the lean startup changes everything. Harvard Business Review, 2013 Blank. S. Embrace failure to start up success. Nature, 2011 Blank, S.; Dorf, B. The startup owner’s manual. K&S Ranch, 2012 Brown, T. Design Thinking. Harvard Business Review, june 2008 Brown, T. Design Thinking. Elsevier, 2010 Croll; A. Yoskovitz, B. Lean Analytics. O´Reilly, 2012 Gothelf, J.; Seiden, J. Lean UX. O’Reilly, 2012 IDEO, Design thinking for educators toolkit, 2012 IDEO. Human Centered Design. 2ª Edição Osterwalder, A.; PIigneur, Y. Business model generation. 2010 Rex, H.; Pyla, P. The UX Book. Elsevier, 2012, Ries, E. The Lean Startup. Crown Business, 2011 Vianna, M.; Vianna, Y.; Adler, I.; Lucena, B.; Russo, B. Design Thinking. MJV Press, 2011