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Júpiter - Sistema de Gestão Acadêmica da Pró-Reitoria de Graduação


Escola Politécnica
 
Engenharia de Comp e Sist Digitais
 
Disciplina: PCS2530 - Design e Programação de Games
Game Design and Programming

Créditos Aula: 4
Créditos Trabalho: 1
Carga Horária Total: 90 h
Tipo: Semestral
Ativação: 01/01/2010 Desativação:

Objetivos
- Contato com conceitos e tecnologias relacionadas ao desenvolvimento de jogos digitais;
- Contato com técnicas para projeto e programação de aplicações interativas voltadas para entretenimento, especialmente (mas não limitadas a) jogos digitais;
- Desenvolvimento de habilidades de planejamento e desenvolvimento de jogos digitais.

Goals:

- Development of skills in designing interactive digital interfaces
- Contact with digital technologies for development of interactive interfaces and authoring systems aimed to electronic media, such as Interactive Digital Television, Rich Media Web, Streamming Media, Web 2.0, Virtual Reality, Augmented Reality, Games etc.
- Contact with design methodologies, development and evaluation of interactive graphics interfaces and/or multimedia
- Offering basic concepts of ergonomics and usability of digital interactive interfaces.
 
Docente(s) Responsável(eis)
1679080 - Ricardo Nakamura
 
Programa Resumido
Esta disciplina tem como objetivo apresentar uma visão geral do processo de desenvolvimento de jogos digitais, com ênfase na especificação da estrutura, regras e interações que constituem o jogo. Dentro do escopo da disciplina também está incluído o estudo de tópicos de programação de jogos, visando fornecer ao aprendiz vivência do processo de projeto de um jogo digital.

Abstract:

Presents and discusses the fundamental concepts of computer graphics technology, from 3D modeling to raster algorithms. Using the graphics pipeline as reference, addresses, in addition to the pipeline itself, the following topics: 3D modeling, equipment, colors, graphics patterns, homogeneous coordinate systems, geometric transformations, projections, lighting, textures, animation, curves, surfaces and graphics algorithms. Basic concepts of graphics programming.
 
Programa
- Conceitos de jogo e regras;
- Game design;
- Documentação de um jogo (“game design doc”);
- Organização de um jogo digital;
- Estruturas de controle para jogos digitais;
- Estruturas de dados para jogos digitais;
- Projeto e desenvolvimento de jogos digitais.

Syllabus: PCS2530 - Game Design and Programming

-Foundations of games and game rules;
- Game design;
- Game design documentation;
- Organization of a digital game;
- Control structures for digital games;
- Data structures for digital games;
- Design and development of digital games.
 
Avaliação
     
Método
- Avaliação contínua das atividades em sala de aula (aulas expositivas) e em Laboratório (desenvolvimento de atividades práticas)
- Seminários, trabalhos analíticos e projetos realizados pelos alunos.

Evaluation Method:
- Continuous evaluation of classroom (lecture classes) and Laboratory (project development) activities
- Seminars, analytical tasks and projects undertaken by students.
Critério
Avaliação continuada e análise dos resultados alcançados pelos alunos nas pesquisas, nos seminários, nos trabalhos analíticos e no projeto final. Serão avaliados: participação, resultados obtidos, apresentações, documentos produzidos e produto final. A média será obtida pela ponderação das seguintes notas: A (Avaliação Contínua), P1 (Projeto intermediário) e P2 (Projeto Final). M = (A + P1 + 2 P2)/4

Criterion for approval:

Continuous assessment and analysis of results achieved by students in researches, in Seminars, in analyticaltasks and in the final project. It will be assessed: participation, results, presentations, documents produced and the final project. The average is obtained by taking into account the following notes: A (Continuous Assessment), P1 (Intermediary Project ) and P2 (Final Project). M = (A + P1 + 2 P2) / 4
Norma de Recuperação
Normas aprovadas pelo departamento.

Norms for remedial work.

As approved by department.
 
Bibliografia
     
Bibliografia Principal:
DALMAU, D.S.C. Core Techniques and Algorithms in Game Programming. New Riders, 2003. 888p.
SALEN, K., ZIMMERMAN, E. Rules of Play: Game Design Fundamentals. MIT Press, 2004. 670p.
SCHUYTEMA, P. Design de Games: Uma Abordagem Prática. Cengage, 2008. 472p.

Bibliografia Complementar:
BETHKE, E. Game Development and Production. Wordware, 2003. 412p.
KOSTER, R. A Theory of Fun for Game Design. Paraglyph Press, 2005. 244p.
LEINO, O., WIRMAN, H., FERNANDEZ, A. (ed.). Extending Experiences: Structure, Analysis and Design of Computer Game Player Experience. Lapland University Press, 2008. 298p.
REAS, C., FRY, B. Processing: a Programming Handbook for Visual Artists and Designers. MIT Press, 2007. 710p.
ROLLINGS, A., ADAMS, E. Andrew Rollings and Ernest Adams on Game Design. New Riders, 2003. 648p.
 

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